Thursday, December 27, 2012

wordless thursday : cara lipat tudung & simpan tudung

step 1 : bentangkan

step 2 : lipat belah kiri & kanan

step 3 : gulung hujung bawah ke atas

step 4 : masukkan tepi kiri dlm awning

last step : msukkan tepi kanan dlm awning, siap!

ni pulak cara aku susun tudung bawal dlm lemari, senang.. T__T

Tuesday, December 18, 2012

gifts from bandung.. ;)

salam dan selamat pagi semua..

hari ni hari yang ceria gitu sebab hari ni hari gaji bagi pegawai-pegawai dan pekerja-pekerja kerajaan, juga merupakan hari masuk bonus jugak, haha.. selamat berbelanja dengan berhemah yee.. bayar apa yang patut, beli apa yang perlu, dan kalau boleh menabungla demi masa depan dan demi masa sesak / susah / diluar jangka.. hoho..

oklaa, tu cuma mukadimah je yang takdek kena mengena dengan tajuk.. :P

baru-baru ni, hujung November, adik aku bersama suaminya, mama, abah dan jugak adik bongsu aku, mereka berlima semuanya berpeluang bercuti di Jakarta-Bandung selama 4H 3M..

seronoknyalaa mereka tu, masa aku entah bilalah boleh tiba.. nampaknya mungkin aku kena menabung jugak baru boleh sampai ke sana.. *_*

so, minggu lepas aku balik ke rumah mama abah aku, kebetulan adik beradik aku juga turut balik sebab yang pergi tu nak berikan souvenir kat kami-kami yang tak pergi ni..

so, ini la yang aku dapat..

sepasang kain pasang koten sulam2, dan jugak sehelai t-shirt tulisan bandung utk en suami aku.. huhu..
kain pasang dan t-shirt tu pemberian dari adik aku untuk aku dan jugak en suami..
menurut kata mama aku, harga pasaran semasa kain pasang tu di Malaysia adalah RM 120.00 sepasang (4m).. tapi, di Bandung, kosnya hanya lebih kurang RM 40.00 sahaja.. murah kan..

dan ni pulak untuk si kecik zulaikha, pemberian dari mamaku.. dah pakaikan pun untuk dia sabtu baru-baru ni.. huhuhu..

tengok baju pon dah comot, kene  kek batik, huhu..

selain tu, kami dapat jugak keychain dan jugak magnetic fridge.. apa pun, aku nak ucapkan terima kasih kepada adikku dan suaminya, serta kepada mama dan abahku atas pemberian ini.. aku sangat suka dan menghargainya.. huhu..

p/s : klu ikutkan banyak dah yang aku dpt gift; ada dari vietnam, korea, paris, london, vienna, australia, mekah.. dan mungkin ada yang aku tertinggal senarai negara jugak barangkali.. semuanya dari adik aku, huhuhu... untung beliau berjalan-jalan ke negara orang.. hujung Dis nak ke Beijing pulak katanya.. seronoknya beliau.. *_*

Saturday, December 15, 2012

zulaikha dah pandai berjalan.. ^_^

salam semua..

lebih kurang dua minggu lepas, saya dan suami memerhatikan pergerakan anak kami, zulaikha yang kerap ingin mencuba berjalan, dan kami beri galakan.. dengan galakan yang kami berikan hampir setiap hari, akhirnya zulaikha dah boleh berjalan pun.. syukur sebab saya dan suami agak risau kerana umurnya sudah mencecah 1 tahun 3 bulan, tapi masih belum berjalan.. akhirnya anak kami dah pandai berjalan walaupun agak lambat.. huhu..

seronok sangat sejak dapat kaki ni.. >.<

tengah teragak-agak nak berjalan, takut-takut je, hehehe

ni versi tak pakai baju sebab makan coklat habis kene baju.. adui.. huhu..

sejak dah pandai berjalan ni, merata ceruk dalam rumah dia dah pergi,cuma ke dapur je tak pernah masuk..
sebab saya dan suami dah ajar dia tak bagi masuk situ.. setakat ni dia tak pernah lagila berani masuk ke sana melainkan kalau kami yang angkat dia.. cuma tak bagi dia jejak ke dapur sebab kadang tu dapur agak kotor dan lantai berminyak.. lagipun ada bakul sampah, bimbang dia main je.. >.<

seronok sebenarnya layan karenah zulaikha yang semakin membesar dengan sihat sempurna, syukur dengan Tuhan yang mengurniakan kami permata yang sungguh bernilai ini.. :)

Tuesday, December 4, 2012

masak-masak : nasi hujan panas

salam semua..

dah lama betul terperuk resipi yang saya nak kongsikan dengan kawan-kawan ni.. hehehe..

beberapa minggu selepas saya buat open house dulu, saya ada meminta resipi nak buat nasi hujan panas ni dengan adik saya.. sikit-sikit adik, sikit-sikit adik.. hehehe.. kalau korang semua nak tau, sumber masak-masak saya ialah tiga orang dalam hidup saya. Pertama, of course laa mama saya, keduanya adik saya dan ketiga barulah kakak saya. Dengan mama atau kakak saya, saya hanya merujuk dengan mereka resipi yang biasa-biasa sahaja, tapi kalau dengan adik saya, saya akan rujuk dengan beliau resipi yang luar biasa, hehehe.. takderla luar biasa mana pun, cuma jarang-jarang dicuba / dimasak sebab adik saya ni suka mencuba masakan, malah macam-macam dah dia masak yang mana, semua keluarga kami suka makan dan puji masakan beliau.. huhu..

ok-ok.. dah melalut ke cerita lain pulak, hehehe..
jom kita tengok apa bahan-bahan dan cara-cara nak masak nasi hujan panas ni..

Bahan-bahan :

untuk nasi :


beras basmati 2 cawan*
air 3 cawan*
1 kiub ayam
sehelai daun pandan
pewarna hijau, merah dan kuning.

* sukatan cawan yang saya gunakan ialah sukatan bekas dadih

untuk tumis : 


sedikit halia

2 ulas bawang putih
1/2 bawang besar
1 sudu minyak masak
1 sudu minyak sapi
rempah tumis (bunga lawang, kulit kayu manis, bunga cengkih dan buah pelaga)


untuk hiasan :

kismis, bawang goreng dan kacang gajus


 
cara-cara :

1. Cuci beras, rendam 10 minit dan toskan
2. Hiris nipis bawang putih, halia dan bawang besar
3. Panaskan minyak sapi dan minyak masak dalam kuali dan tumis rempah tumis hingga naik bau. Masukkan bawang-bawang, halia dan tumis hingga naik bau.
4. Masukkan sedikit air, kiub dan daun pandan. Setelah sebati, tutup api.
5. Masukkan beras yang telah direndam tadi dalam rice cooker dan tuang bahan-bahan yang telah ditumis tadi ke dalam periuk. Masukkan air yang selebihnya dan masak sehingga nasi masak.
6. Apabila nasi telah kering. buat tiga lubang dengan menggunakan sudu besar. Letak satu pewarna berlainan untuk setiap satu lubang. Tiap satu pewarna, gunakan sudu kecil sahaja.
7. Tutup kembali periuk. Selepas 5 minit, gemburkan nasi tadi dan sebatikan warna nasi tersebut.
8. Hiaskan nasi dengan bawang goreng, gajus dan kismis.
9. Hidangkan.



Bahan-bahan lauk ayam masak merah :

Setengah ekor ayam dipotong sederhana, dilumur dengan garam dan kunyit, kemudian digoreng.

  Bahan-bahan kisar :

2 sudu besar cili kering
sedikit halia
2 ulas bawang putih
1 labu bawang besar
1 biji tomato dipotong bulat
1/2 cawan sos tomato
Gula dan garam secukupnya


Bahan-bahan hiasan :

1/2 biji bawang besar
sedikit kacang peas


Cara-cara :

1. Tumis bahan kisar kecuali sos tomato hingga baik bau.
2. Masukkan sos tomato, buah tomato dan sebatikan. Tumis hingga naik minyak. Perasakan dengan garam dan gula.
3. Masukkan ayam yang telah digoreng tadi. Biarkan hingga kuah menjadi pekat, gaulkan sebati.
4. Masukkan bahan-bahan hiasan, sebatikan. Tutup api. Hidangkan.

Bahan-bahan kari dalca :


25g rempah dalca
1 biji santan kelapa
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
sedikit asam jawa
100g kacang dal (direbus sehingga masak / empuk / lembut terlebih dahulu)
200g daging / ayam (dipotong kecil-kecil)
10 batang kacang panjang (dipotong kecil-kecil dan pendek)
2-3 biji ubi kentang (dipotong suka hati)
2-3 batang lobak (dipotong panjang dan petak)
2-3 biji terung (dipotong kecil)

Bahan-bahan penumis :

bawang merah, bawang putih dan halia (ditumbuk / dikisar / dimayang)

sedikit bunga cengkih, bunga lawang dan buah pelaga
sedikit minyak masak

Cara-cara : 

1. Perahkan air asam jawa dan masukkan rempah dalca, gaul sebati, ketepikan.

2. Panaskan minyak masak dalam periuk dan tumis bahan penumis sehingga naik bau.
3. Masukkan rempah dalca dan biarkan garing seketika.
4. Masukkan santan, kacang dal dan daging. Biarkan sehingga mendidih.
5. Masukkan sayur-sayuran tadi sehingga masak.
6. Masukkan garam secukup rasa.
7. Sedia dihidangkan.

hmm... banyaknya bahan-bahan yang perlu dimasak yer.. ada nasi, ayam masak merah dan kari dalca..
so inilah hasilnyer..

lama dah buatnya, tapi baru sekarang nak post share resipi, hihik..


so, kepada kawan-kawan yang nak mencuba masakan ni, bolehla mencubanya di rumah, lebih-lebih lagi
musim-musim cuti sekolah ni, bolehlah dimasak dan dihidangkan kepada suami, anak-anak dan keluarga..

selamat mencuba ye! ^_^

Monday, December 3, 2012

anniversary

salam semua..

baru-baru ni saya menyambut ulangtahun perkahwinan saya yang ke-2, bersama suami dan juga anak
kami.

kami meyambutnya ala kadar sahaja, seperti kebiasaan, disebabkan en suami suka makan ayam goreng kfc, kami semua meraikannya di restoran kfc berdekatan bandar Temerloh. Seronoknya Zulaikha anak kami
bila disuapkan ayam dan juga kentang goreng.

Kami cepat-cepat menyudahkan makan malam kami disitu dan segera ke restoran mamak pula. Sebabnya, malam tu ada Perlawanan bola AFF Suzuki antara Malaysia menentang Laos. Tak sia-sia kami menonton bersama-sama kerana akhirnya kemenangan berpihak kepada Malaysia dengan keputusan Malaysia (4) - Laos (1).

Kami sengaja memilih untuk menonton bola di kedai mamak kerana ingin menghabiskan masa bersama-sama diluar selain suasana menonton beramai-ramai begitu agak berbeza jika dibandingkan jika menonton di rumah. Lagipula, siaran televisyen RTM1 di rumah kami kurang jelas.




Tahun ini agak berbeza cara kami menyambut ulagtahun perkahwinan kami, walaubagaimanapun,
saya amat rasa bahagia dengan kehidupan yang saya lalui sekarang. Lebih-lebih lagi dengan kehadiran anak tersayang, umurnya yang sudah mencecah 1 tahun 3 bulan tepat pada ulangtahun kami, melayani keletahnya benar-benar membahagiakan kami.

Saya mendoakan semoga perhubungan kami serta ikatan perkahwinan kami berkekalan hingga ke akhir hayat hendaknya. Moga kawan-kawan dan pembaca turut mendoakan kebahagiaan kami. Amin, Ya Rabbal Alamin..

Sunday, December 2, 2012

kek batik

salam semua kawan-kawan blog dan pembaca..
lama jugak saya menyepi sejak raya Aidiladha dek frust sebab restoran cekik darah tu..
haha.. ok-ok, tipu je, takderla frust sangat, cuma kecewa.. tapi sebab sebenar ialah
malas nak update blog.. hehehe..

untuk minum petang hari ni, saya dah berfikir-fikir nak buat kek batik.. bayangkanlah, dah berkurun
adik saya share resipi ni dengan saya, tapi hari ni baru ada rasa nak buat, huhuhu..

so, tengahari tadi saya ke pasaraya terdekat untuk beli biskut marie sebab hanya itu sahaja bahan
yang tak cukup untuk saya mulakan sesi masak masak saya hari ni..

Bahan-Bahan :

biskut marie perisa original 300g dipatah-patahkan 2-3 patah
(biskut yang dijual tu 298g je 1 bungkus tp kira halal laa yer 2g lagi tu, huhu)
setengah buku butter @ 125g butter / planta (saya guna planta aje)
2 biji telur suhu bilik
1 cawan* serbuk koko
1/2 cawan* milo
1 cawan* air
3/4 cawan* gula

*sukatan cawan yang saya gunakan ialah satu cawan bekas dadih tu

Cara-cara :

1. Panaskan kuali / periuk dengan api sederhana perlahan. Masukkan air, serbuk koko, milo
dan gula. Kacau sehingga larut dan sebati.

2. Masukkan butter / planta dan kacau sehingga sebati.

3. Kecilkan api, kemudian masukkan telur. Kacau dengan cepat lebih kurang 30saat sehingga pekat dan padamkan api setelah itu.

4. Masukkan biskut dan gaul rata sehingga semua biskut diselaputi dengan coklat.

5. Ambil loyang berukuran 7/8 inci dan alas dengan kertas pembakar.

6. Masukkan semua adunan tadi ke dalam loyang dan tekankan adunan sehingga padat.

7. Sejukkan adunan dan masukkan ke dalam peti ais untuk beberapa jam.

8. Keluarkan kek batik daripada loyang dengan menarik keluar alas kertas pembakar tadi
dan potong kek mengikut kesukaan.

Sedia dihidangkan!


Tadaaa... inilah hasil kek batik saya.. comot2 sikit tepi tu abaikan jela ye
sebab saya tak gunakan kertas alas pembakar pun, ^_^



Terima kasih kepada adik saya sebab sudi berkongsi resipi yang sedap ni!

sebenarnya beberapa tahun yang lepas, saya pernah membuat kek batik ini tetapi hasilnya tidak
seperti yang saya dapati kali ini, dan Alhamdulillah, percubaan saya kali ini menjadi..

Apapun, selamat mencuba kepada kawan-kawan..








Sunday, October 28, 2012

restoran cekik darah di Aidiladha

Salam semua..

Pastinya di Aidiladha, antara kita akan ada kenangan samada manis, pahit, lucu malah tak ketinggalan barangkali kesedihan pula yang muncul di saat kita semua meraikan Hari Kebesaran dalam bulan Islam, iaitu Hari Raya Aidiladha.

Bagi aku sekeluarga, kami meraikan Aidiladha dengan penuh kesederhanaan kerana kali ini aku beraya di rumah mertua. Keluarga mertua tidak mengambil bahagian untuk korban / akikah, dan tidak juga ke Tanah suci, disebabkan itu mereka hanya menyambut perayaan ini dengan bersederhana.

Hari raya pertama, aku bersama suami dan anakku berserta keluarga mertua berpeluang ke Air Kuning, Kampar, Perak kerana mengunjungi adik iparku iaitu adik kelima suamiku disebabkan bapa mertuaku yang mula merindui cucunya yang telah berpindah ke Perak.

Kami kesana sehari sahaja dan pada malamnya, terus bergerak pulang ke Pahang. Kami sampai di Temerloh pada jam 2pagi, memandangkan suamiku telah kepenatan untuk meneruskan perjalanan ke Kuantan untuk beraya ke rumah keluargaku pula. Disebabkan itu, kami mengambil keputusan untuk pulang ke rumah terlebih dahulu untuk tidur dan berehat dan memutuskan untuk pulang ke Kuantan pada pagi esoknya.

Pagi sabtu, jam 9pagi, kami bergerak ke Kuantan dan kami sampai lebih kurang pukul 10.30 pagi di rumah keluargaku. Mama memasak nasi tomato dimakan bersama kari daging, ayam masak tomato, acar dan juga keropok popodom.

Malamnya, kami semua telah merancang untuk menyambut hari lahir adik bongsuku yang sepatutnya ialah pada 20 Oktober tetapi memandangkan adik bongsuku itu bersekolah jauh di Terengganu, kami semua bersepakat untuk menyambut pada minggu raya haji kali ini.

Kami semua menyambutnya di Restoran Awana Seafood yang terletak di Tanjung Lumpur, Kuantan, yang merupakan antara destinasi menarik / port makan-makan malam seafood yang banyak terdapat di Kuantan.

Adik bongsu yang hepi potong kek blackforest secret recipe

Selesai makan, aku ingin membayarnya. Aku yang bayar kerana aku telah berjanji untuk belanja ahli keluargaku sempena aku mendapat anugerah perkhidmatan cemerlang terdahulu.

Apabila aku selesai membayarnya, kami semua berkumpul di luar dan terperanjat dengan harga yang dikenakan!!

Dengan hidangan yang sederhana, aku terpaksa bayar dengan harga yang pada perkiraan aku memang sangat tak patut!!!

Menu :

Nasi Putih x 3 bekas RM 12.00
Ayam Goreng Kunyit untuk 3 orang makan x 2 hidang RM 27.00
Sotong Goreng Tepung untuk 3 orang makan x 2 hidang RM 30.00
Kailan Ikan Masin untuk 3 orang makan x 2 hidang RM 27.00
Kerabu Bilis (aka lebih kepada bilis goreng bawang) untuk 3 orang makan x 2 hidang RM27.00
Tom Yam campur untuk 3 orang makan x 2 hidang RM 27.00
Air Fresh Orange 1 jag RM 34.00
Milo Ais RM 1.80
Teh O Ais RM 1.30
Air Suam RM 0.10
Air Batu Kosong 1 jag RM 2.50

JUMLAH RM 189.00

YANG AKU BOLDKAN TU LAA HARGA MAKANAN CEKIK DARAH!!!

ingatlaa nama restoran ni... jangan pergi..!!!!


ni laa nama kedai yang cekik darah tu!!!


masa aku nak bayar tu, sebenarnya ada seorang customer cina dah bertekak dengan tauke kedai tu, aku tak amik peduli sebab aku ingatkan dia marah-marah sebab hidangan sampai lambat, pada aku normal laa musim raya gini, ramai orang..

rupanya, adik aku kata dia marah-marah sebab dia persoalkan pasal harga makanan..

terus terang aku cakap, kami semua menyesal memilih restoran tersebut.. pada hemat aku dan keluarga aku,
tauke tersebut sengaja menekan harga makanan untuk mengambil kesempatan. Ini kerana pada musim perayaan, banyak kedai lain yang tutup dan hanya tertumpu kepada kedai-kedai tertentu yang kebetulan buka pada hari raya termasukla kedai dia.

aku masih ingat lagi, pada hari raya Aidilfitri yang lalu, adikku telah terkena situasi yang sama di sebuah kedai makan di Bandar Permaisuri, Terengganu. Untuk kiraan pertama, semuanya berjumlah RM 90.00, menu nasi putih, lauk campur-campur dan hampir kesemua kami minum air kosong sahaja kerana kepanasan dan haus. Disebabkan tidak berpuas hati, adikku menyuruh tauke kedai mengira untuk kali kedua, harga tersebut dah jadi RM 98.00 pula.. Sudahla tiada tanda harga makanan diletakkan, bila suruh kira kali kedua, lain pula jadi harganya...!!! Akhirnya, kami semua bersepakat untuk membayar harga yang kali pertama dikira.

Cerita ini adalah kisah benar yang aku kongsikan untuk pengajaran dan peringatan kepada orang lain yang ingin berkunjung ke Tanjung Lumpur, Kuantan, supaya berhati-hati dengan restoran yang aku letakkan gambar papan tanda nama restorannya kat atas tu.








Tuesday, October 23, 2012

Salam Aidiladha

Salam semua..

"Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani"
"Dan berserulah kepada manusia untuk mengerjakan haji, niscaya mereka akan datang kepadamu dengan berjalan kaki, dan mengendarai unta yang kurus yang datang dari segenap penjuru yang jauh." (QS. Al-Hajj, 22 : 27)


"Dan bagi tiap-tiap umat telah Kami syariatkan penyembelihan (kurban), supaya mereka menyebut nama Allah terhadap binatang ternak yang telah direzekikan Allah kepada mereka, maka Tuhanmu ialah Tuhan Yang Maha Esa, karena itu berserah dirilah kamu kepada-Nya. Dan berilah kabar gembira kepada orang-orang yang tunduk patuh (kepada Allah)." (QS. Al-Hajj, 22: 34)



Tanah Suci Mekah
 Allah SWT mengurniakan perayaan ini bukan sekadar hari bergembira umat Islam malah jauh lagi tujuannya yang barangkali sukar untuk manusia biasa memikirkannya. Namun antara 'ibrah (pengajaran) yang boleh diambil ialah berkenaan seruan pengorbanan yang dituntut oleh Allah AWT. Pensyariatan Eidul Adha boleh dilihat dari sejarah Nabi Ibrahim A.S dan Nabi Ismail A.S berkenaan pengorbanan tinggi yang ditunjukkan oleh kedua-dua nabi tersebut. Ketika mana Allah memerintahkan Nabi Ibrahim melalui mimpi untuk menyembelih Nabi Ismail, Baginda telah membenarkan mimpi tersebut bahawa segala perintah Allah wajib dipercayai dan dilaksanakan. Begitu juga Nabi Ismail yang merelakan diri kerana iman yang cukup kukuh terhadap Allah dan kefahaman yang tinggi terhadap kewajipan melaksanakan tuntutan dan syariat Allah SWT. Setelah terbukti kesabaran, pengorbanan dan ketaatan kedua-dua nabi Allah tersebut, Allah melarang menyembelih Nabi Ismail dan menggantikan korban dengan seekor sembelihan. Kisah ini boleh dirujuk dalam Al-Quran surah As-Saffat (37) ayat 102-107.

Sumber : PERKIM  



Gambar Sekadar Hiasan

Oleh itu, kesempatan ini saya tujukan buat keluarga dan sahabat-sahabat, moga kita mengambil pengajaran disebalik pengorbanan Nabi Ibrahim A.S dan Nabi Ismail A.S.   Selamat Menyambut Hari Raya Aidiladha, selamat menunaikan ibadah haji bagi yang ke Tanah Suci Mekah dan selamat menunaikah ibadah korban atau akikah bagi yang mengambil bahagian. Maafkan segala kekhilafan.

Thursday, October 11, 2012

Promosi Istimewa

Swiss Garden Resort & Spa, Damai Laut, Lumut, Perak

Promosi percutian di Hotel Swiss Garden Hotel bertaraf 4 Bintang, lokasi di

1. Kuantan, Pahang ; (Berhampiran pantai)
2. Kuala Lumpur ; (Di tengah-tengah kota)
3. Damai Laut, Lumut, Perak (Berdekatan dengan jeti ke Pulau Pangkor)

Harga promosi yang ditawarkan ialah
RM 160.00 satu malam (Hari biasa)
RM 180.00 satu malam (Hari Minggu/Cuti Am)

Harga bilik untuk satu malam tidak termasuk sarapan. Harga promosi hanya ditawarkan untuk bilik Deluxe Room yang boleh memuatkan dua (2) orang dewasa. Jika inginkan bilik Studio Room, harga adalah sama seperti yang ditawarkan. Bilik selain dari bilik ini, tiada promosi ditawarkan.


Deluxe Room

Jika inginkan pakej bilik termasuk sarapan, anda diminta menambah kos sebanyak RM 40.00 sehari untuk tiga (3) orang dewasa atau dua (2) orang dewasa, dua (2) orang kanak-kanak.

Pengesahan penempahan (booking confirmation) hanya akan dilakukan selepas bayaran diterima dalam tempoh 24jam selepas penempahan (booking) dibuat. Segala urusan hendaklah dilakukan dalam Ringgit Malaysia (RM) dan bayaran hendaklah dalam bentuk tunai sahaja (cash money) samada melalui Mesin Teller Automatik (ATM), CIMBClicks, Maybank2U dan sebagainya. Bayaran melalui cek tidak akan diterima.

Untuk tempahan dan sebarang pertanyaan lanjut, anda diminta meninggalkan alamat emel di ruangan komen untuk saya hubungi kemudian. Segala pertanyaan berbentuk umum, bolehlah ditanya di ruangan komen, manakala untuk pertanyaan berbentuk sulit, saya akan jawab melalui emel yang ditinggalkan.

SIAPA CEPAT DIA DAPAT. TAWARAN INI HANYA TERBUKA SEMENTARA MASIH ADA KOSONG. SILA TINGGALKAN EMEL ANDA UNTUK SAYA DAPATKAN INFO SEPERTI NAMA, NO TELEFON DAN TARIKH PERCUTIAN. JIKA TARIKH YANG DIBERI TIADA KEKOSONGAN, SAYA AKAN DAPATKAN TARIKH YANG TERDEKAT DENGAN PIHAK HOTEL.

Terima kasih.

UPDATE : PROMOSI INI HANYA DITAWARKAN SETAHUN SEKALI SAHAJA DAN TERTAKLUK KEPADA KEKOSONGAN OLEH PIHAK HOTEL. HARGA JUGA MUNGKIN BERUBAH DARI MASA KE SEMASA. SEKIAN MAKLUMAN.


Wednesday, October 10, 2012

kompilasi kisah hidup

salam semua.. yeahhh, akhirnya aku muncul kembali setelah lama mendiamkan diri akibat kemalasan melanda nak hapdate belog ni.. bila tengok tajuk je pon dah boleh agak, nampak nau banyak kisah hidup aku yang tertangguh nak cerita sampai kena buat kompilasi, kahkahkah.. ;P

RAYA

raya aku lalui dengan sungguh gembira, almaklumlah, tahun ni aku kali kedua beraya bertiga bersama suami dan anak.. tapi yang membuatkan raya aku lebih bermakna ialah anak aku dah pun hampir mencecah setahun dan tahun ni aku serta adik beradik berkumpul keseluruhan di Kuantan, Pahang.. :)

raya kedua kami semua bergerak ke Terengganu serta Kelantan.. Kami menghabiskan cuti selama 3hari di sana dengan menziarahi atuk dan nenek, saudara mara dan berjalan-jalan atau orang panggil shopping mopping, hehehe..

bergambar di hari raya pertama.. :)

shopping di pengkalan kubur, kelantan

OPEN HOUSE

tarikh 16 september 2012 menjadi pilihan aku dan en suami untuk membuat majlis open house kecil-kecilan di rumah kami di Temerloh. Inilah kali pertama kami mengajak keluarga, jiran-jiran dan kawan-kawan makan-makan beramai-ramai di rumah kami.

Kakak serta adik aku yang datang dari KL banyak membantu aku dalam menjayakan majlis kami.
Adik aku telah memasak hidangan nasi hujan panas (warna warni) dimakan bersama kari dalca, ayam masak merah dan acar, manakala aku telah menempah sate dimakan bersama nasi impit dan kuah kacang serta mee goreng. Untuk dessert pulak, ada puding koktel serta agar-agar sirap yang adik aku buat dan buah tembikai.. bila mama dan abah pulak sampai dari Kuantan, mama membawa karipap serta kuih temosa segera dan digoreng serta dihidangkan sebagai makanan sampingan.. Minuman ada 3 jenis, air sarsi, air lemon teh dan air teh o.. walaupun majlisnya simple tapi alhamdulillah, sehingga ke malam pun masih ada kawan-kawan en suami yang datang dan hidangan mencukupi..

aku buat ni pun kerana aku dapat imbuhan sempena aku dapat APC yang lepas, jadi aku kongsikan rezeki ni dengan keluarga dan kawan-kawan.. walaupun penat tapi hati aku rasa puas dan gembira..

MOTORSIKAL DAN PEMBERIAN DARI SUAMI

Dua minggu selepas majlis, kami telah berkeputusan untuk membelikan sesuatu yang berharga dan bernilai untuk puteri kami. Itupun kami membelinya dengan menggunakan duit hasil pengumpulan duit raya puteri kami yang dikumpul dari tahun lepas dan tahun ini serta kami menambah dalam seratus dua ringgit lagi untuk mendapatkannya. Bukan apa, aku tak mahu duit anakku tu habis digunakan oleh kami begitu sahaja tatkala sesak melanda, sekurangnya dengan membelikan dia sesuatu, ada la jugak sesuatu hasil duit rayanya itu, hehehe.

En suami aku pulak dah lama nak pakai motor untuk berulang alik ke tempat kerja disebabkan jarak antara tempat kerja dengan rumah memakan masa hampir setengah jam membuatkan kos untuk minyak kereta menjadi tinggi. Disebabkan itu, en suami aku bercadang untuk membeli sebuah motor.. setelah berbincang, en suami membuat keputusan untuk membeli sebuah motorsikal Yamaha Lagenda second hand dan duit lebihan daipada pembelian motor tersebut, en suami telah membelikan aku sesuatu yang sudah lama beliau janjikan untuk aku.. pemberian yang sangat-sangat aku nantikan.. hati aku pastilah berbunga-bunga gembira.. terima kasih sayang..

itulah antara kompilasi kisah hidup aku dalam dua bulan kebelakangan ni.. taklah menarik mana tapi cukuplah untuk aku berasa gembira dan bahagia dengan apa yang aku lalui.. :)

Wednesday, August 15, 2012

raya datang lagi..



salam semua..

erm, sedar tak sedar dah nak raya pun.. masa aku tulis entry ni, tinggal lebih kurang 3 hari lagi sebelum tibanya syawal yang mulia..

cakap pasal raya, aku awal-awal lagi mohon cuti raya seminggu.. kalau ikut kalendar raya hari ahad.. jadi cuti berterusan sampai selasa.. oleh sebab tu, aku mohon terus tambahan cuti 3 hari (rabu, khamis dan jumaat) dan yahuuuu bos aku luluskan tanpa sebarang kompromi pun, muahahaha.. kalau tak, jangan harap dapat direct camtu, biasanya masa aku bujang dulu, mesti ada satu hari kene potong dan kene datang keje.. kihkihkih.. hikmah berkeluarga barangkali.. :)

citer pasal raya ni jugak, kawan-kawan aku cakap, aku nampak excited gitu nak raya, huhu.. bukan excited apapon, disebabkan tahun lepas aku beraya dalam keadaan berpantang, baru 2 hari melahirkan anakku zulaikha, jadi aku tak sempat merasai nikmatnyer raya, nikmatnya kuih raya, rendang, lemang dan nasik dagang, tu yang tahun ni aku agak gian sikit gitu kan.. hehehe..

tapi, walaupun lagi 3 hari nak raya ni, baju pun aku belum lipat, belum susun.. rasa serabut sangat tengok kain yang menimbun.. pastu nak kena pilih-pilih pulak lagi baju mana nak dibawak balik.. senarai-senarai keperluan yang penting pun aku masih belum senaraikan.. almaklum, tahun ni beraya sakan sikit, bukan sahaja di kuantan tetapi kami sekeluarga turut akan beraya di terengganu dan kelantan kampung halaman nenek dan atukku.. kalau tak buat senarai, alamatnyer ada laa yang tertinggal atau terlupa..
dan yang paling best, aku dapat keje half day je hari jumaat ni.. jadi, hari tu aku dah peruntukkan untuk buat semua tu dan buat sebiji kek coklat, insya-Allah..


baju raya aku cuma 2 psg ajer, cukuplaa.. baju suami baju melayu, tshirt 3 helai (dibeli) dan kemeja 2 helai pemberian abang ipar kami, alhamdulillah, murah rezeki tahun ni.. yang penting ialah keperluan untuk anak tersayang, kami ala kadar sajer pun tak apa.. mau tak ibu dan walidnya ni berjimat, baju si anak 2 helai pun dah seratus lebih, pengsan.. hehehe.. mujur jugak ibu saudaranya yakni adikku membeli 2 helai lagi baju untuknya ditambah sehelai lagi pemberian dari ibu rakan sepejabatku.. Alhamdulillah.. aku juga turut menerima tempiasnya apabila sepasang baju kurung moden diberikan oleh seorang pembekal kepadaku, aku menerimanya dengan hati yang terbuka.. :)

di kesempatan ni, aku nak menghulurkan sepuluh jari tanda kemaafan andai tulisan aku dalam blog ini ada yang buatkan perasaan kawan-kawan dan pembaca terguris.. aku juga nak mengucapkan selamat hari raya aidilfitri buat semua.. bagi yang akan melalui perjalanan yang jauh, berhati-hati di jalan raya dan semoga selamat sampai ke destinasi hendaknya, amin.. Maaf zahir & batin..

Saturday, July 21, 2012

Salam Ramadhan Al-Mubarak

Salam semua, di kesempatan ni, saya nak ucapkan selamat berpuasa kepada keluarga saya, kepada kawan-kawan saya yang mengenali secara langsung dan juga kawan-kawan yang mengenali saya secara virtual dan kepada semua umat Islam sedunia amnya.



Erti puasa dari segi syarak :

Puasa ialah bererti menahan diri daripada lapar dan dahaga serta menahan diri daripada melakukan perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa dari mula terbitnya fajar sehingga terbenamnya matahari beserta dengan niat.

Perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa :
  1. makan dan minum di siang hari dengan sengaja
  2. bersetubuh di siang hari
  3. memasukkan sesuatu ke ruang rongga terbuka (seperti mulut, hidung yang boleh memberikan kekenyangan/kepuasan)
  4. keluar darah haid dan nifas (bagi wanita)
  5. muntah dengan sengaja
Niat puasa

boleh dibaca secara harian / sebulan

Niat harian :




Ertinya : "Sahaja aku berpuasa esok hari menunaikan Fardhu Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala"

Niat sebulan :





Ertinya : "Sahaja aku berpuasa keseluruhan bulan Ramadhan kerana Allah Taala"

Doa ketika berbuka puasa :







Ertinya : "Ya Allah bagi engkau aku berpuasa dan dengan Engkau beriman aku, dengan rezeki Engkau aku berbuka dengan rahmat Engkau wahai Yang Maha Pengasih dan Penyayang"

Itu sahaja yang saya mampu kongsikan, semoga kita semua beroleh manfaat dan saya mengucapkan selamat menunaikan ibadah puasa; bersahur, berbuka dan bertarawih. Semoga ramadhan kali ini dapat kita semua manfaatkan dengan ibadah-ibadah yang boleh mempertingkatkan amalan kita, insya-Allah.

Saturday, July 14, 2012

zulaikha jumpa pakar ENT

Salam semua, ingat lagi tak dulu aku pernah cerita tentang zulaikha yang batuk-batuk, disebabkan lamanya anak aku tu batuk, walaupun ubat batuk dan antibiotik diberi kerana ada infection pada telinganya, akhirnya doktor refer zulaikha berjumpa dengan pakar ENT di hospital. Kali pertama jumpa pada bulan April yang lepas, pada masa tu, doktor hanya melihat telinga zulaikha dan memberikan antibiotik yang bersesuaian tetapi berlainan daripada antibiotik yang biasa diberikan oleh doktor di klinik biasa. Doktor turut berkata, jika anak demam, selsema atau batuk, kemungkinan untuk kahaknya masuk ke telinga adalah tinggi, oleh itu beliau menasihatkan untuk makan antibiotik yang dibekalkan sekiranya terjadi lagi dan doktor pakar menetapkan tarikh pada julai untuk review.

Sejak zulaikha makan ubat tu yang hanya boleh dimakan selama seminggu, telinga zulaikha sudah mula kering dan baik, namun seperti yang dijangkakan oleh doktor, apabila zulaikha selsema atau batuk-batuk semula, pasti telinganya akan mengeluarkan cecair, dan nak tak nak aku terpaksa bawa zulaikha ke klinik untuk minta antibitiok yang sama seperti yang disarankan doktor pakar ENT tu.

Baru-baru ni kami ke hospital untuk appointment zulaikha dengan pakar ENT (review), doktor membuat beberapa pemeriksaan dengan melihat kedua-dua belah telinga zulaikha dan mendapati sebelah telinga kanan terdapat cecair, oleh itu doktor minta kami ke makmal untuk membersihkan / menyedut keluar cecair tersebut terlebih dahulu, kemudian graf gegendang kedua belah telinga diambil.

Lepas tu, doktor membuat ujian pendengaran dan beliau mengatakan zulaikha mengalami masalah pendengaran tahap paling rendah iaitu tidak boleh mendengar suara / bunyi yang terlalu perlahan, namun demikian itu terjadi kerana terdapat cecair yang ada dalam telinga dia yang membuatkan telinganya terhalang untuk mendengar bunyi / suara tu. Ini aku sendiri akui apabila ujian tahap paling rendah dikenakan, zulaikha tidak membrikan respon dan tidak memandang ke arah kucing palsu yang berbunyi meoww tu..

Aku risau pada mulanya tapi lega kerana doktor mengatakan juga kemungkinan anak tidak memberi fokus atau tidak tahu memberikan respon yang sepatutnya kerana kebosanan dan yang pasti kerana terdapat halangan pada telinganya untuk dia mendengar dengan jelas. Doktor juga mengatakan kami tidak perlu risau sekiranya anak kami aktif bermain, memberikan respon sewajarnya dan minum serta makan dengan baik.  Kami hanya perlu risau dan perlu segera bawa zulaikha ke hospital sekiranya zulaikha lemah, tidak aktif, tidak memberikan sebarang respon serta tidak mahu makan atau minum.


tetap riang ria bermain, dia tak tau ibu dengan walidnyer risau kat dia.. :'(

Oleh itu, doktor memberikan nasihat supaya tidak mengorek telinga anak dengan apa-apa pun untuk membersihkan telinga dan tidak membenarkan anak dibasahkan kepala dikhuatiri air memasuki telinga.
Doktor turut memberikan antibiotik dan juga ubat titis kerana gegendang telinga anakku sudah mula merah dek kerana terlalu lama cecair ada didalam telinga.

Aku kasihan dengan anakku dan aku mendoakan semoga tiada apa-apa yang buruk berlaku pada anakku, kami sayangkan zulaikha sangat-sangat dan kami rasa agak sedih dengan keputusan doktor tu namun, masih punya harapan jika kami mengikuti nasihat doktor, insya-Allah..

Review dan ulangan ujian akan diadakan sekali lagi pada bulan ogos nanti, tepat pada hari lahirnya, insya-Allah kalau aku ingat, aku akan update kat sini.. minta kawan-kawan semua doakan yang terbaik sahaja untuk anak kami..aminn, ya Rabbal Alamin..

Tuesday, July 10, 2012

selamat hari lahir suamiku...

hari ni merupakan hari lahir suamiku yang ke tettttttt... biarlah rahsia, hehehehe..
en suamiku tak bekerja hari ni disebabkan keadaan kesihatan beliau yang tak mengizinkan, disebabkan tu, en suami menjemput aku dari pejabat tengahari tadi sebaik waktu rehat untuk menemani beliau makan, tak sangka rupanya en suami dah siapkan nasik goreng untuk kami.. huhuhu..

malam pulak, ingat nak sambut di mana-mana tapi en suami request aku masak masakan kegemaran dia, gulai ayam masak lemak kuning ;P

suka betul hati aku bila tgk en suami gembira dan puas menikmati masakan aku, khas di hari jadinya, katanya berlainan sikit, tak semestinya sambut kat restoran ajer.. so, haruslah aku sebagai isteri akur kan.. huhuhu..



tentang hadiah, aku sebenarnya masih berfikir nak berikan apa.. jadi, aku postpone dulu hadiahnya.. sebenarnya aku dah tau nak beri apa pada beliau, samada wallet ataupun tali pinggang atau mungkin jugak kombinasi keduanya yang ada dijual dengan set.. tapi aku masih belum buat keputusan, huhuhu..

sebab apa, kesian aku tengok wallet en suami aku tu dah buruk dek setianya beliau pakai wallet tu sejak dari sehari selepas kami sah bergelar suami isteri, dah hampir 2 tahun pun.. huhuhu.. ^_^
tali pinggangnya tu pulak masih elok, tapi sebab aku rasa lagi berbaloi kalau beli barangan yang satu set, lebih jimat dan mungkin tak rugi kalau beli..

tengoklah nanti macamana, harap en suami suka nanti dengan kejutan yang agak lambat tu nanti.. ^_^

apa yang aku harapkan ialah semoga umur suamiku dipanjangkan Allah SWT, dipermudahkan segala urusannya dan dimurahkan rezekinya.. aminn.. semoga perhubungan kami berkekalan dengan limpah rahmat dari-Nya.. insya-Allah.. :)

Tuesday, July 3, 2012

Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC)

Pagi selasa 10 April 2012, bila aku masuk ke pejabat, aku diberitahu oleh bos aku yang aku antara kakitangan yang menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) pada tahun 2011, dan Ketua Pembantu Tadbir (CC) memerlukan beberapa dokumen dan juga gambar untuk dihantar kepada Kementerian.

Bila bos aku bagitau macamtu, aku betul-betul rasa terkejut dan rasa gembira. Dalam masa yang sama aku juga rasa tak percaya dengan berita gembira yang baru aku terima tadi. Lebih manis lagi, aku berkongsi kegembiraan itu dengan bos aku yang turut menerima anugerah tersebut, dan beliau telah kali ke-3 menerima anugerah ini sepanjang tempoh perkhidmatan beliau.

Untuk mengesahkannya, aku interkom CC dan CC mengucapkan tahniah kepadaku. Beliau meminta aku menghantar dokumen dan gambar yang diperlukan secepat mungkin kerana dia ingin mengirim dokumen tersebut kepada Pemandu yang kebetulan akan ke Kementerian pada hari Khamis.

Petang balik dari kerja, aku menceritakan berita gembira itu kepada suamiku dan esoknya aku menyerahkan kepada CC keperluan yang diminta. Sehingga itu, aku hanya perlu menunggu surat rasmi untuk hari anugerah tersebut diadakan.

Pada hari terakhir aku di Sarawak, aku mendapat panggilan dari pejabatku. Rupanya Pembantu Tadbir (Perkhidmatan) untuk Kakitangan Persekutuan menelefon aku untuk mendapatkan pengesahan samada aku ingin hadir atau tidak ke Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang tersebut.

Aku sudah pasti ingin hadir. Siapa yang tidak mahu hadir meraikan hari yang bersejarah, paling bermakna dan paling berharga bagi kakitangan yang berkhidmat di dalam perkhidmatan kerajaan ini. Sepanjang hampir 5 tahun aku berkhidmat, terus terang aku katakan, aku merasakan masih banyak perkara yang masih perlu aku belajar dan itulah antara sebab utama kenapa aku merasakan tidak percaya aku dianugerahkan dengan anugerah ini. Aku merasakan masih belum layak untuk terima anugerah ini. Namun siapa menduga, rezeki yang Allah SWT berikan ini merupakan hikmah terbesar yang sangat-sangat aku syukuri.

Seminggu selepas aku balik dari Sarawak, aku serta bos aku sama-sama bersiap sedia untuk pergi ke Kuala Lumpur bagi menghadiri majlis tersebut. Pagi Isnin, aku, bos aku serta 3 orang kakitangan bahagian lain yang turut sama menerima anugerah ini berpakat untuk menghadiri majlis tersebut dengan menaiki kenderaan jabatan. Oleh itu, kami telah menempah sebuah kenderaan beserta pemandu untuk ke sana.

Pagi Selasa, 22 Mei 2012, aku meminta kebenaran dengan bos aku untuk bekerja separuh hari sahaja untuk bersiap-siap mengambil anak di taska sementara menunggu pemandu datang ke rumah sebelum bertolak.
Lebih kurang pukul 4 petang, kami semua bertolak ke Kuala Lumpur.

Aku hanya menumpang kenderaan jabatan sampai selepas tol gombak sahaja, kerana bercadang untuk tidur di rumah adikku. Sesampainya aku disitu, adikku bersama suaminya telah pun sedia menunggu ditepi jalan.
Kenderaan jabatan terus bergerak ke Kuala Lumpur dan aku pula bergerak ke rumah adikku.

Aku menumpang kenderaan jabatan sebab en suamiku tidak dapat menghantar aku, dia hanya akan datang mengambil aku pada hari anugerah tersebut diadakan.

23 Mei 2012 merupakan acara raptai untuk anugerah tersebut. Memandangkan semua dimestikan hadir selain inilah kali pertama aku menerima anugerah ini, aku hadirkan diri dan melihat acara raptai dijalankan. Selepas sedikit sesi taklimat dan dua kali percubaan dilakukan, acara raptai pun ditamatkan dan kami semua dihidangkan dengan sedikit jamuan makan pada pagi itu.

Sebaik habis acara raptai, adikku yang sepatutnya datang mengambilku tidak dapat datang kerana anakku yang beliau jaga baru sahaja tertidur. Oleh sebab itu, aku meminta pertolongan kakakku yang kebetulan bekerja di salah sebuah Jabatan Kerajaan di Jalan Semarak untuk datang mengambilku di Kementerian.

Memandangkan kakakku sedang bekerja, beliau hanya dapat menghantarku tanpa singgah ke rumah adikku. Aku terus masuk ke rumah adik dan berehat sementara menunggu suami adikku untuk datang mengambil kami untuk sama-sama keluar makan tengahari.

Tengahari itu kebetulan adik iparku itu mempunyai urusan di Bangi, kami turut mengikut beliau ke sana, dan kami singgah makan di R&R Sg. Besi. Sesampainya di Bangi, adikku mengambil kereta suaminya untuk membawa aku dan anakku berjalan-jalan di Pusat membeli belah Alamanda, Putrajaya. Aku membeli teddy bear untuk anakku, manakala adikku hanya menemani aku yang pertama kali sampai disini.

Balik dari Alamanda, kami terus mengambil suami adikku dan pulang ke Kuala Lumpur. Pada malamnya, adik serta suaminya membawa kami makan di Nando's Jusco Wangsa Maju.

24 Mei 2012

Inilah hari yang aku nanti-nantikan. Pagi itu aku sampai awal, selepas mendaftarkan nama, aku bersarapan dan terjumpa dengan bekas bos aku yang pernah berkhidmat secara kontrak di pejabatku. Kini, beliau berkhidmat di Kementerian itu secara tetap.

Selepas itu, aku serta semua yang terlibat masuk ke Dewan Tan Sri Mahfoz Khalid untuk mencari kerusi mengikut susunan nombor giliran mengikut abjad. Aku merupakan orang yang ke 540 daripada 900 orang. Rasa macam nak pengsan tengok nombor tu.. huhuhu.. @_@
aku ingatkan hanya kakitangan kementerian dan jabatan sahaja yang terlibat, rupa-rupanya jabatan-jabatan serta agensi-agensi yang dibawah kementerian juga terlibat.. patutlaa ramai giler.. hohoho..

sementara menunggu ketibaan Menteri, serta tetamu-tetamu kenamaan VVIP/VIP tiba, kami duduk di tempat masing-masing dan saling berbual sesama sendiri. Sebelah aku lelaki dan semuanya lelaki pada barisan kerusi aku tu sebab abjad pertama nama aku tu banyak nama lelaki.. haha.. mujur jugak kerusi aku tu di bahagian tepi sekali, jadi takdelah aku segan sangat.. -_-

bila ketibaan Menteri diumumkan, semua jemputan diminta bangun sambil bertepuk tangan (inilah yg diajar masa raptai tu.. -_-)
tepuk tangan sampai dia duduk. Kemudian kami semua menyanyikan lagu Negaraku, lagu 1Malaysia dan lagu Kementerian. Selepas itu, macam biasa, dengarlah kami semua Menteri berceramah kat atas pentas tu..
Kenapa aku tulis berceramah? Sebab panjang lebar bebenor.. berapa muka surat entah aku tengok dia duk belek kertas ucapan dia tu.. hahaha..

bila beliau habis berceramah tu, adalaa dalam 20minit gitu, acara penganugerahan yakni acara kemuncak pun bermula.. jadi, orang yang namanya abjad A, cepatlah dia dapat tapi lama pulak dia nak tunggu habis, manakala orang yang namanya abjad Z, lambatlah dia tunggu nak dapat tapi dia pun kena tunggu jugak, kalau tak, tak dapat pulak naik pentas ambik sijil.. -_-

Sampai masa aku, aku jalan sebaik sahaja nama aku disebut dan aku bersalam dengan pemberi sijil sebab kebetulan beliau perempuan, kemudian cepat-cepat aku pandang kamera sebab nak abadikan gambar, kalau lambat pandang, nanti gambar tak cun tak pandang kamera, gitulaa yang diajar masa raptai tu jugak.. huhuhuhu..




gambar ni baru dapat semalam -_-

selesai nama aku, aku tunggu jela sampai majlis habis..kemudian, kami disajikan dengan makan tengahari yang sedap dan kenyang secara hidangan di meja bulat. Aku makan sekali dengan bekas bos aku yang aku terserempak dengan beliau pagi tu, dan jugak kawan-kawan sepejabat yang turut serta terima anugerah. Yang sepejabat dengan aku yang turut terima anugerah ialah 5 orang termasuk aku dan bos aku.

Selesai makan, aku tunggu adik aku datang jemput aku. Rupanya masa adik aku datang tu, en suami dah pun sampai kat rumah adik. Kenalah dia menunggu kat ruangan parking tu sementara kami sampai. Bila dah sampai tu, kami semua merehatkan diri. Petang hampir maghrib, selepas suami adikku pulang, kami semua keluar makan di sekitar setapak dan mereka belanja kami makan di sebuah restoran yang dinamakan Rumah Thai (kalau tak silap aku la), hidangannya secara pakej, antara menu istimewanya ialah udang goreng butter, memang sedap.. *_~

Selesai makan, kami pulang ke Temerloh dan adikku serta suaminya pulang ke rumah.

Baru-baru ni pula, 28 Jun 2012, Ibu Pejabat Pahang pula meraikan pekerja-pekerja yang menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang untuk Kakitangan Negeri dan juga Kakitangan Persekutuan bersama dengan bekas-bekas kakitangan yang telah bersara. Seramai 125 orang Kakitangan Negeri yang dianugerahkan perkhidmatan cemerlang di seluruh Pahang, seramai 38 orang pula adalah Kakitangan Persekutuan yang berkhidmat di Negeri Pahang turut diraikan sekali lagi dan seramai 25 orang pula ialah kakitangan yang telah bersara pada tahun 2011, turut diraikan kerana mengenangkan jasa mereka yang pernah berkhidmat dalam perkhidmatan di Negeri Pahang.

Majlis sederhana tersebut diadakan di Dewan Majlis Perbandaran Bentong, Pahang dan dirasmikan oleh Pengarah sendiri.

Aku yang merupakan Kakitangan Persekutuan, merasalah naik pentas dua kali dan dapat dua sijil, satu daripada Kementerian, satu lagi daripada Ibu Pejabat Pahang, memang untung, huhuhu..
Selesai majlis, jamuan makan disediakan. Selesai makan, kami yang seramai 16 orang sepejabat (11 Kakitangan Negeri, 5 Kakitangan Persekutuan) pulang kembali ke pejabat dengan menaiki bas jabatan.

Inilah kenangan yang sangat-sangat manis untuk aku kenang sepanjang aku berkhidmat dalam perkhidmatan awam. Memandangkan usia aku masih muda dan tempoh perkhidmatan aku masih panjang, insya-Allah peluang untuk merasa lagi sekali, pasti ada jika ada rezeki, dan pastinya dengan Anugerah dan sedikit imbuhan yang aku terima ini akan membuatkan semangat untuk aku bekerja dalam sektor awam semakin bertambah dan semoga peluang-peluang kenaikan pangkat untuk aku akan menjadi mudah di masa akan datang dengan penerimaan anugerah ini. Insya-Allah, amin Ya Rabbal Alamin.. :)

Friday, June 15, 2012

yang teringin nak pergi lagi

Salam semua..
mesti korang semua penah pergi ke satu-satu tempat dan korang teringin nak pegi lagi kan?
aku ada la jugak beberapa senarai tempat yang aku dah pernah pergi masa aku bujang dulu, dan
kalini aku teringin nak ulangi lagi pergi ke tempat tu dengan suami dan anakku serta keluarga aku..

cameron highland

lama sangat dah aku tak pergi Cameron Highland.. first time and last time aku pergi dengan keluarga dan adik beradik aku pada hujung Mei 2008.. masa tu aku baru aje sebulan dapat kereta baru dan melaram dengan kereta pergi ke cameron, tapi abah laa yang bawak ke sana.. almaklum, masa tu walaupun lesen 'P' aku hampir tamat, tapi aku baru aje pegang stereng, nak driving jauh-jauh, abah tak berapa nak percaya..
-_-



Taman Negara pulak aku pergi dengan adik beradik aku aje berenam, hanya adik aku seorang sahaja yang datang dengan suami, 3 adik yang lain termasuk aku, selaku kakak masa tu masih bujang.. memang seronok sangat pergi ke Taman Negara ni.. aku ingat lagi, kitorang hanya walk-in ajer check in ke Woodland Resort yang kitorang duduk tu.. harga penginapan berbaloi dengan perkhidmatan yang disediakan.. adik aku yang dah berkahwin ambik bilik kelamin, kami  yang lain tidur dalam bilik yang boleh memuatkan 4 orang sekaligus.. jimat.. asalkan masing-masing dapat katil, kira oklaa.. hehehe..

untuk aktiviti pulak, kitorang hanya bertanya-tanya kepada tour guide yang sedia untuk membantu disekitar situ.. aktiviti yang kitorang join ialah night walk, canopy walkway dan splash water.. bayaran aktiviti pada ketika kami pergi tu, hujung bulan Jun 2009, untuk setiap aktiviti dikenakan sebanyak RM 40 per aktiviti per pax.. jadi, jumlah untuk semua aktiviti (RM 40 x 6 org x 3 aktiviti = RM 720).. belum kira penginapan lagi yang aku dah lupa berapa kadar harganya.. kitorang hanya menginap selama 2 hari 1 malam sahaja.. oleh itu, hanya aktiviti itu sahaja yang sempat kitorang join.. semua aktiviti tu pulak disupport sepenuhnya oleh suami adik aku termasuk penginapan.. untung kannn... *_*

sekarang ni kalau rasa nak pergi, support sendiri laa yee.. itupun harga aktiviti masa tahun 2009, sekarang dah tahun 2012, tak taula berapa pulak harga aktiviti tu.. -_-

yang bestnyer kat sini ialah bila kita join aktiviti.. kalau setakat nak tidur dalam hotel, lebih baik pergi bercuti kat tepi pantai.. hehehe..


genting highland
mesti korang pelik kenapa Genting Highland pun termasuk dalam senarai tempat yang aku nak pergi lagi.. yerlaa, walaupun tak jauh mana dari tempat aku keje sekarang, tapi kalau pergi sorang-sorang, mana nak enjoy.. huhuhu.. so, hujung tahun 2009 adalah kali pertama aku sampai kat sini, (mesti korang tak percaya, tapi inilah hakikatnya.. -_-), jadi aku teringin nak pergi lagi, kali ni dengan en suami dan anak.. tunggu Zulaikha besar sikit baru seronok nak main macam-macam kat situ.. mainan yang paling seriau aku naik kat situ dulu ialah tengok gambar kat bawah.. actually, aku dah lupa nama mainan tu sebab dah lama sangat dah.. huhuhu.. dan kami pergi satu keluarga kat sini.. memang enjoy..

ada berani?? hahaha.. mengucap banyak kali aku masa ni.. hoho..

dalam Feb 2010 pulak, aku bersama dengan kakitangan HQ kat Kuantan join lawatan diorang ke Langkawi.. serius, aku teringin nak pergi lagi.. mesti lagi seronok kalau dapat pergi dengan suami, anak atau dengan keluarga..

langkawi
itulah beberapa tempat yang aku betul-betul terkenang-kenang dan teringin untuk pergi lagi.. insya-Allah, boleh diusahakan sebabnya masih dalam Malaysia.. luar negara tu, memang belum tahap kemampuan lagi..
tapi siapa tahu, hajat ke Mekah dan Madinah tercapai, luar negara jugak tu kann.. aminn.. :)

Thursday, June 14, 2012

perlu ke kenang kisah lama?

macam lagu kat bawah ni..



aku kongsikan pendapat ni sebab aku rasa benci, meluat atau menyampah dengan seseorang yang tak boleh lupakan kenangan lama walaupun dah berkahwin.. kenapa tak lupakan aje kisah lama tu dan bina hidup baru?

kenapa mesti ingat lagi janji-janji lama yang tak menjanjikan apa-apa kebahagiaan pun?
kalau benar masih mengharap kenapa tak cari semula dari dulu dan dapatkan semula kasih yang hilang tu?
kenapa perlu korek gali semula selepas masing-masing punya kehidupan tersendiri?
masing-masing mengaku bahagia dengan kehidupan masing-masing tapi kenapa
masing-masing perlu berhubung untuk mengenang kembali kisah lama? aku rasa tak perlu semua tu..

bila aku dengar lagu ni, mengingatkan aku pada satu keadaan dimana
ada orang yang masih mengenang kisah cinta lama mereka..
dan orang tu ialah orang yang sudah pun berkahwin..

kalau orang bujang, aku fahamlaa kenapa, dan itu perkara biasa la kan..
bukan mudah nak lupa apa yang pernah terjadi pada diri kita..
tapi, bagi aku, bila kita dah berkahwin, maka wajarlah untuk kita setia pada pasangan
dan berpaling pada kenangan lama.. sebab kenangan lama yang cuba dibangkitkan kembali
mungkin boleh menjadi punca kepada retaknya kerukunan sesebuah rumahtangga..
walaupun tiada jaminan mengatakan ia adalah punca, namun boleh menjadi penyebab..
oleh itu, elakkanlah..

apa yang aku luahkan ni sekadar pendapat peribadi secara umum sahaja..
sekadar untuk berkongsi pendapat.. ^_^

Tuesday, June 12, 2012

blogwalking and testing..

huhuhu..ni masa takde keje kekdahnyer..
malam tadi jalan-jalan blog kawan-kawan dan orang lain yang tak kenal langsung..
sajer nak tengok macamana keindahan latar belakang blog orang lain..
aku yang langsung tak kreatif ni, konon-konon nak tukarla latar belakang blog gaya dynamic, gaya
baru..tapi bila warning tulis akan removed gaya lama dalam masa sebulan, aku kensel..

bukan apa, takut menyesal atau bosan, tiba-tiba rasa nak balik ke gaya lama, dah tak boleh.. -_-

jadi, aku amik keputusan, aku kekalkan gaya lama tapi ubah tulisan sikit bagi lebih jelas..tulisan yang lama tu, ada masanya tak berapa nak jelas, lagi -lagi kalau titik-titik atau tulisan selepas koma..
dah gaya guru bahasa pulak aku ni.. hahahaha..

apa salahnya cuba-cuba yang lain pulak kan..huhu..

oklaaa.. setakat ni ada lagi entry nak kongsi tapi simpan dululaa.. dadaa.. :)

Saturday, June 9, 2012

jalan-jalan kenduri kahwin

Cuti sekolah kali ini, ramai yang mengambil kesempatan dan peluang untuk meraikan hari bahagia mereka dengan mengadakan majlis perkahwinan. Oleh sebab itu, aku serta en suami yang menerima banyak undangan, terpaksa memilih-milih tempat, hari serta keadaan yang bersesuaian untuk kami menghadirinya.

Bermula pada 27 Mei 2012, aku dan en suami berkira-kira samada mahu menghadiri atau tidak majlis kahwin yang diadakan di Bahau, Negeri Sembilan. Akhirnya, selepas subuh, kami bersama-sama berpakat untuk hadir. Ini kerana, kami tidak pernah sampai ke sana dan inilah peluang yang boleh kami gunakan, orang kata sambil menyelam sambil minum air gitu kan... huhuhu...

Lebih kurang pukul 9pg, kami bersiap dan aku membawa sedikit keperluan anak kerana berjalan jauh. Sambil menunggu kawan en suami bersama isterinya sampai, kami bersarapan di Gerai Bukit Angin, Temerloh. Kemudian, kami sama-sama bertolak ke Bahau melalui jalan Triang. Di simpang Kerayong, Bera, kami menunggu dua orang lagi kawan en suami yang turut ingin serta ke majlis perkahwinan tu.

15 minit kemudian, 4 buah kereta mula bertolak ke Bahau. Sesampainya di Bahau, kami berhenti di stesen minyak untuk menunggu lagi 2 buah kereta kawan mereka yang datang dari Kuantan, tetapi mereka melalui jalan Muadzam Shah dan tembus di simpang Serting, Negeri Sembilan.

Disebabkan kami sampai awal, kami menunggu isyarat daripada pihak pengantin untuk sama-sama bergerak dengan mereka. Sebaik sahaja kawan mereka iaitu pengantin memberikan mesej, mereka bertolak ke rumah pengantin. Kawan mereka ialah lelaki, dan majlis yang berlangsung ini ialah majlis di sebelah perempuan.

Oleh itu, sebaik sahaja kami semua sampai, kami berarak bersama dengan rombongan pengantin yang tiba dari homestay berdekatan yang mereka sewa sehari sebelum majlis. Kami dijemput duduk dan kami pun makan sambil menunggu acara pengantin naik pelamin dan makan-makan selesai. Sebaik selesai, kami semua mengambil peluang untuk bergambar dengan kedua-dua mempelai di atas pelamin.

bergambar beramai-ramai dengan kawan-kawan yang datang

kitorang pun tak lepas peluang nak naik pelamin, huhuhu...

Lepas tu, kami mengikut pengantin untuk bergambar di luar, orang kata outdoor view gitu kan.. Jadi, kami semua dibawa ke Teratak Za'ba di Jempol bersama pengantin. Rupanya Teratak Za'ba tak jauh daripada rumah pengantin dan merupakan destinasi outdoor view yang biasa bagi pasangan pengantin yang inginkan kelainan dalam mengabadikan gambar perkahwinan mereka. Ini terbukti kerana terdapat lebih daripada 4 pasangan pengantin yang turut sama berada disitu pada ketika kami sampai.

Papan tanda di luar pintu pagar masuk


ambil peluang bergambar di perkarangan Teratak Za'ba

Sebenarnya, pengunjung serta pengantin hanya dibenarkan bergambar di perkarangan Teratak Za'ba atau jika inginkan view yang menarik, pengantin dibenarkan untuk naik ke atas teratak dan duduk / berdiri di salah satu tingkap yang terdapat pada Teratak Za'ba manakala jurugambar akan mengambil gambar dari luar atau dari bawah. Sebabnya, di dalam teratak dilarang sama sekali mengambil gambar. Di dalam teratak tersebut mempunyai beberapa naskhah asal yang ditulis oleh Pendita Za'ba dan mempunyai ruang pejabat yang pernah digunakan oleh Pendita Za'ba untuk berurusan secara rasmi.

Landskap sekitar Teratak Za'ba sangat cantik, kemas serta bersih. Malah, dibawah teratak tersebut, ada disediakan pelantar dan juga kerusi untuk pengunjung berehat atau mungkin juga boleh digunakan untuk mengambil gambar oleh pengantin atau pengunjung yang hadir. Namun demikian, untuk masuk ke teratak ini, kami perlu berhati-hati kerana alang pintunya rendah. Manakala untuk ke bawah teratak pula, kami perlu menunduk untuk bangun, jika tidak, pasti akan terhantuk, huhuhu..

bergambar kenangan bersama pengantin
Selesai bergambar dan berehat sebentar di bawah teratak, kami semua dibawa ke homestay yang disewa oleh rombongan pengantin lelaki untuk menumpang rehat dan solat. Aku sempat memandikan Zulaikha kerana hari tersebut sangat panas, dan dia mula merengek kepanasan kerana tidak dapat tidur dengan selesa.

Selepas itu, kami semua bertolak balik. Yang datang dari Kuantan balik bersama rombongan pengantin lelaki, maka tinggallah 2 buah kereta sahaja yang balik ke Temerloh kerana kawan yang datang dari Bera tadi pulang semula ke Kuantan untuk bekerja keesokan harinya. Kami berpisah di simpang Serting dan mula bertolak balik ke tempat masing-masing.

Hampir maghrib, kami sampai di Bera dan singgah makan di Marry Brown Bera yang baru dibuka lebih kurang sebulan yang lalu. Kebetulan pula, inilah kali pertama kami mencuba hidangan yang ada disitu, dan pada pendapat kami, hidangannya biasa-biasa sahaja, cuma hiasan dalaman yang cantik serta kerusi meja yang unik iaitu terdapat kerusi ala-ala buaian disediakan disitu, namun kami tidak berpeluang duduk disitu sebab penuh. Selepas makan, kami bergerak balik ke rumah masing-masing.

Pada 31 Mei 2012, hari Khamis, seorang kakitangan sepejabat aku dari Bahagian Pentadbiran telah berkahwin di rumahnya di Kg. Teluk Sentang, Temerloh. Tak kira hari, asalkan dalam musim cuti sekolah, pun masih boleh buat majlis. Jadi, hari itu aku hanya pergi bersama-sama dengan teman sepejabat sahaja tanpa ditemani en suami kerana en suami bekerja di Mentakab dan agak memakan masa untuk datang ke Temerloh apatahlagi nak ke majlis kahwin, bimbang lambat pula masuk kerja. Macam aku, semua orang di pejabat sudah sedia maklum, jadi bos memberi sedikit kelonggaran.

Pada 3 Jun 2012 pula, aku serta suami ke Jerantut, Pahang yang hanya memakan masa lebih kurang 45min dari Temerloh. Untuk majlis kali ini, merupakan majlis sambut menantu di sebelah pihak lelaki yang diadakan di Dewan Majlis Daerah Jerantut, dan lelaki tersebut merupakan bekas teman sepejabat denganku. Kenapa bekas? Sebab beliau pernah bekerja sepejabat dengan aku tetapi hanya secara kontrak, kemudian beliau mendapat tawaran pekerjaan secara tetap di Majlis Daerah Jerantut, maka dia menerima tawaran tersebut dan terus bekerja disitu, kebetulan pula, beliau memang berasal dari situ.

Nak dijadikan kebetulan juga, adik ipar kepada seorang sahabat suami juga turut berkahwin pada hari yang sama di Kg. Lebak Baru, Temerloh, namun disebabkan aku telah berjanji untuk hadir ke majlis di Jerantut terlebih dahulu selain bertujuan untuk jalan-jalan, aku dan suamiku pergi ke Jerantut terlebih dahulu. Seawal 11 pagi, kami sudah bertolak ke sana, dan lebih kurang 12.30tghari, kami sudah pun selesai makan. Oleh sebab itu, en suami kata masih sempat lagi kalau kami singgah kenduri di Kg. Lebak Baru. Selepas makan, aku mengambil gambar pengantin yang kebetulan baru tiba dan naik ke pentas pelamin. Jadi, aku dan suamiku tidak berpeluang untuk bergambar bersama pengantin. Kalau tunggu, takut tak sempat pulak nak pergi kenduri di Kg. Lebak Baru.

majlis di Jerantut, ni je yang sempat aku ambil gambar, sebab nak cepat, huhuhu

Bila sampai Temerloh, jam sudah menunjukkan pukul 2.00 petang, mengikut pengalaman aku serta suami sebelum ini, jika pergi kenduri dalam sekitar waktu begini, selalunya yang kami dapat hanya dapat tengok sahaja sebab makanan sudah habis. Kami tidak tahu kenapa, tapi itulah antara pengalaman yang sudah beberapa kali kami pernah merasa dan terkena. Mungkin jugak sebab orang sekitar Temerloh datang awal ke kenduri untuk makan-makan. Kalau di kampung halaman aku di Kuantan, Pahang, pukul 2 petang merupakan waktu puncak untuk orang ramai datang makan di majlis kenduri kahwin. Walaubagaimanapun, lain tempat, lain caranya dan inilah antara pengalaman dan kami jadikan sebagai pengajaran, huhuhu...

Bercerita mengenai kenduri kahwin di Kg.lebak Baru, mujur juga kami telah makan di kenduri kahwin di Jerantut, dan mujur juga lauk pauk masih banyak dihidangkan walaupun waktu sudah menunjukkan jam 2 petang. Aku tidak makan kerana masih kenyang, hanya menemani en suami makan sekali lagi dan menyuap sedikit nasi kepada anakku Zulaikha yang merengek minta disuap, huhuhu...

Minggu penghujung cuti sekolah ini pula, pada 9 Jun 2012, aku serta en suami mendapat 3 jemputan perkahwinan dan ketiga-tiga majlis tersebut merupakan majlis sambut menantu. Satu jemputan di Teluk Intan, Perak, satu jemputan di Felda Jengka 19, Maran serta satu lagi majlis di Kg. Teluk Sentang, Temerloh.

Disebabkan masalah jarak dan juga masalah bajet, aku serta suami terpaksa menolak jemputan yang paling jauh iaitu di Teluk Intan, Perak walaupun kami teringin pergi ke sana kerana tidak pernah sampai di situ. Walaubagaimanapun, kami perlu memikirkan keperluan yang lebih penting, bukan sekadar bajet untuk berjalan-jalan di tempat orang, huhuhu...

Kenduri di Felda Jengka 19 juga terpaksa kami tolak kerana faktor masa, selain kami sudah boleh menjangkakan yang kami tidak akan dapat makan kalaupun berkejar ke sana... >_<
Oleh itu kami hanya pergi ke majlis di Kg. Teluk Sentang, Temerloh sahaja iaitu kenalan suamiku yang berasal dari sini tetapi bekerja di Melaka.

bersama pengantin dan kawan-kawan en suami
Begitulah kisah jalan-jalan kenduri kahwin yang aku hadiri sepanjang cuti persekolahan berlangsung. Pendek kata, hujung minggu aku sejak musim kenduri kahwin bermula hingga akan datang barangkali, membuatkan dapur rumah aku langsung tak berasap dan sekurang-kurangnya kami mempunyai aktiviti yang dapat diluangkan bersama-sama.

Tuesday, May 29, 2012

kapal terbang dan sarawak..

salam semua..
selepas sahaja adik aku confirmkan tiket kapal terbang untuk ke sarawak pada bulan mac yang lalu, aku terus rasa teruja dan mula menghitung hari serta debaran dan rasa keterujaan antara pertama kali nak ke sarawak dan juga pertama kali menaiki kapal terbang.. hahaha.. dengar macam lucu dan agak jakun gitu kan.. tapi aku percaya, setiap orang pasti ada pengalaman pertama, betul tak???? mengaku ajelaa yee.. hahaha..

HARI PERTAMA

akhirnya, tarikh yang dinantikan telah pun tiba, tanggal 14 Mei 2012 merupakan tarikh yang aku serta sebahagian keluargaku nanti-nantikan.. hampir kesemua yang sertai pernah merasa pengalaman menaiki kapal terbang kecuali aku, suamiku, anakku serta seorang adik perempuanku..(ni geng2 jakunlaa ni, haha..)

seawal pagi, sebelum subuh, kami bertolak ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur di Sepang, Selangor. Tujuannya untuk mengelakkan kesesakan disebabkan hari tersebut merupakan hari bekerja selain untuk sampai awal kerana penerbangan kami adalah pada pukul 8.30pagi.

Kami sampai disana lebih kurang 6.30pg, parking kereta seterusnya mula check in dan imbas bagasi di Departure Hall. Seterusnya kami mencari surau untuk solat subuh dan sebahagiannya bergilir untuk order breakfast di Restoran KFC sambil menikmati bihun yang turut dibawa bersama (masak pagi2 buta, bungkus dalam bekas plastik microwave tu, habis makan, simpan dalam beg sandang masing-masing) >_<.
Lebih kurang pukul 8pg, kami mula memasuki kapal terbang dan bersiap sedia untuk pelepasan.

Pertama kali menunggu sebelum berlepas, aku dan suamiku saling berbual mengatakan kami saling rasa berdebar. Sebaik sahaja kapal terbang mahu berlepas, debaran semakin bertambah, begitu juga suamiku, namun sebaik sahaja kapal terbang berada tinggi di awan pada paras 33,000 kaki dari paras laut, debaranku mula menghilang, yang ada hanya kekaguman dengan kecantikan ciptaan Tuhan apabila dilihat dari atas. Subhanallah, sungguh indah. Sambil pramugari dan pramugara melayani penumpang-penumpang untuk bersarapan, turut kelihatan ketua pramugara mengawasi anak-anak buahnya melakukan tugas sambil turut menghulurkan bantuan kepada penumpang. Beliau sempat mengusik adikku yang sengaja menyebut "air plain water" untuk meminta air kosong kepadanya sambil beberapa kali mengulangi ayat tersebut bertujuan untuk mengusik, kami hanya ketawa kelucuan dengan karenah dan layanannya yang mesra.


dalam kapal terbang, muka berdebar, zulaikha je yang selamber, siap gigit henbeg ibu.. kihkihkih  -_-

Lebih kurang pukul 10 pagi, kami sudah mula sampai di perkarangan udara Sarawak, dan sebaik sahaja isyarat untuk mendarat diperolehi, kami semua mendarat dengan selamat walaupun telinga kami rasa sangat berdengung.

Sesampainya kami di Arrival Hall, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching, Sarawak, kami mengambil bagasi masing2 dan ke kaunter imigresen untuk pemeriksaan. Selepas itu, sebahagiannya menuju ke tandas sambil sebahagian yang lain menunggu ketibaan tuan punya kereta sewa yang telah kami tempah dari semenanjung.

sempat lagi bergambar sementara tunggu kereta sewa sampai.. huhu

bila kereta sewa dah sampai tu, apa lagi, kami semua ambil kesempatan untuk jalan-jalan pusing-pusing di sekitar bandar Kuching. Lagipun, kami sengaja menghabiskan masa dan mengambil kesempatan yang ada sementara menunggu waktu sebelum check in homestay di Kota Samarahan.

parking di hadapan kedai-kedai dan water front

lepak-lepak di water front menghilangkan penat sebelum meneruskan akitiviti jalan-jalan

en suami dan abah tengah membelek barangan cenderahati yang ada dijual disini
Selepas sedikit cenderahati dibeli, konon-kononya kami ingin mencari tempat untuk makan dalam shopping mall sekiranya terdapat food court, namun kami hampa kerana shopping mall yang kami masuki tiada tempat untuk makan. Akhirnya kami mengambil keputusan untuk meneruskan perjalanan menghala ke Kota Samarahan. Dalam perjalanan, kami singgah di Pasaraya Giant yang baru dibuka disitu dan membeli sedikit barang keperluan makanan bertujuan untuk masak sebagai hidangan tengahari pada hari itu.

Apabila sampai sahaja di homestay yang kami duduki, kaum lelaki mengambil kesempatan untuk berehat sementara kaum wanita pula bersibuk-sibuk di dapur untuk memasak. Selesai masak dan makan, kami semua mandi, solat dan merehatkan badan.

Pada malamnya, kami keluar berjalan di sekitar bandar Kuching dan makan di hadapan gerai-gerai yang dibuka disekitar water front.

sambil tunggu makanan sampai, abah buat aksi bukak kipas lipat haha..

pemandangan waktu malam bangunan ADUN Sarawak dari hadapan water front

HARI KEDUA

Lebih kurang jam 8pg, selepas kami bersarapan, kami semua keluar menuju ke UiTM Kota Samarahan. Adik aku yang kebetulan akan berkonvokeseyen, kami semua menemani dia untuk ambil jubah konvokesyen dan sepatutnya adikku tu menghadiri acara raptai, tetapi dia tidak hadir kerana ambil kesempatan untuk berjalan-jalan bersama kami.

sesi pemilihan jubah oleh adik aku T_T
Lama jugakla menunggu adik aku tu memilih jubah yang sesuai dengan dia. Almaklumlah ramai, selain daripada mencari kesesuaian saiz jubah. Lepas tu, kami semua bertolak menuju ke bandar Kuching. Kami ke Pasar Tani Satok untuk membeli ikan terubuk masin yang dikatakan mesti beli bila datang ke Kuching untuk dibawa pulang ke semenanjung.. huhuhu..

pasar tani satok

harga yang berpatutan, kena pandai pilih gerai laa, huhuhu..
memandangkan waktu dirasakan masih awal untuk kami makan tengahari, kami mengambil peluang yang ada untuk menuju ke Kedai Kek Dayang Salhah yang boleh sampai dengan dua cara iaitu dengan menaiki kereta atau menaiki bot ke seberang water front. Memandangkan kami menyewa kereta, maka kami ke sana dengan menaiki kereta.

papan tanda arah kedai kek tersebut, kat belakang tu nmpk kedai tgh renovate, brtmbh maju laa tu, huhu..

Akhirnya sampai setelah beberapa kali main pusing-pusing kat roundabout, tersesat laa tu -_- 

sesi cuba mencuba, tak ketinggalan anakku zulaikha turut merasa sedikit kek lapis yg aku suapkan kemulutnya.. huhu..
Takkan mencuba aje kejenyer kan, banyak cantik, bak kata tuan punya kedai, jadi kami pun berpakat-pakat beli sedikit seorang untuk dibawa pulang. Untuk pembelian sebanyak RM 100, dapat percuma kek RM 10, setiap pembelian RM 200, percuma kek bernilai RM 20 dan begitulah seterusnya. Rasa berbaloi jugakla sebab kami beli tu merasa la jugak kek percuma sebijik seorang, selain harga kek yang murah, serendah RM 10 mampu dibeli oleh semua pengunjung yang datang, huhuhu..

Lepas tu, kononnya kami nak mencari kedai makan sekitar situ. Kata pekerja kedai tu ada satu food court melayu tak jauh dari situ, tapi disebabkan kami telah terlepas dan masing-masing kepenatan dan kelaparan, kami berkeputusan ke bandar Kuching dan menghala semula ke Pasar Tani Satok untuk makan di restoran sekitar situ yang kami pasti dan sahih status halalnya. Aku serta beberapa ahli keluargaku makan laksa sarawak, abah serta mama mencuba makanan lain manakala suamiku memilih untuk makan nasi putih bersama lauk pauk yang disediakan.

Selesai makan, kami bercadang untuk ke muzium dan tempat-tempat bersejarah di sekitar Kuching. Itupun, dua-dua buah kereta telah terpisah disebabkan salah masuk jalan dan kami berkeputusan untuk mencari sendiri jalan menghala ke muzium tanpa berkonvoi. Disebabkan terpisah, akhirnya kami bertemu di Muzium Sarawak. Sebuah kereta parking disana, kereta kami pula parking di Muzium Islam yang terletak di seberang jalan. Mujurla nak ke seberang sana tu ada jejantas, huhuhu.. itupun sebelum parking, dua ke tiga kali kami pusing sekitar jalan kat situ hanya untuk cari jalan masuk ke muzium tersebut. -_-

sesi bergambarlaa, apa lagi, huhuhuhu..




Selepas asar, kami bertolak untuk pulang, tapi mama, abah serta adikku sempat singgah ke pasar sekitar satok untuk membeli makanan laut seperti udang galah, sotong, sedikit ayam dan sayur-sayuran untuk dimasak sebagai hidangan pada malamnya.

Sesampainya kami di homestay, kami semua membersihkan diri, solat dan berehat. Selepas solat maghrib, kami mula membantu untuk memasak untuk makan malam. Usai makan, kami semua merehatkan diri kerana masing-masing telah kepenatan kerana seharian keluar berjalan-jalan.

HARI KETIGA, HARI TERAKHIR

Selepas solat subuh, kami semua bersiap dan makan sarapan pagi yang mama sediakan iaitu nasi goreng. Ini kerana terdapat nasi dari lebihan yang dimakan malam tadi. Bimbang membazir dan dibuang begitu sahaja, mama telah bangun seawal 5pg untuk menggoreng nasi.

Selesai makan, kami semua bertolak ke UiTM Kota Samarahan sekali lagi. Hari ini merupakan hari yang bersejarah untuk adikku yang pernah belajar disini kerana hari ini merupakan Hari Konvokesyen beliau.
Setelah adik mendaftarkan nama, kami mengunjungi ke gerai-gerai jualan bunga yang terdapat disekitar situ untuk membeli sedikit cenderahati untuk adikku.

mama dan abah berkongsi membeli bunga, sementara adikku sedang memilih-milih  hadiah yang lain.

Selepas itu, mama dan abah masuk mengambil tempat di dalam dewan,sementara itu, kami serta ahli keluarga pelajar yang lain, yang tidak boleh memasuki dewan, dibenarkan untuk duduk di kerusi diluar hadapan dewan sambil melihat ke kaca tv yang disediakan.

Hampir tengahari, akhirnya sesi konvokesyen pada pagi itu telah tamat, kami semua mengambil kesempatan untuk bergambar di luar dewan.

sedikit gambar dikongsikan.. kelihatan wajah-wajah ceria adikku, mama serta abahku.. huhuhuhu...




Tengahari tersebut, kami menunggu adikku berjumpa sahabat-sahabatnya sambil menunggu seorang temannya  yang sanggup datang dari Sematan, Sarawak yang memakan masa hampir 2 jam ke Kota Samarahan untuk sama-sama meraikan hari bersejarah adikku itu. Apabila mereka sampai, temannya itu mempelawa kami untuk makan tengahari bersama-sama. Memandangkan kami ingin bersiap dan berkemas untuk pulang pada petangnya, kami semua bersetuju untuk makan di sebuah restoran di sekitar Kota Samarahan sahaja, yang terletak berhampiran dengan homestay yang kami duduki.

Selesai makan, teman adikku itu terus bertolak ke Sematan untuk pulang, manakala kami semua pula balik ke homestay dan bersiap-siap dan berkemas untuk check out dari homestay.

Selesai check out, kami menghala ke bandar Kuching untuk membeli sedikit lagi barangan cenderahati untuk dibawa pulang selain untuk diberi kepada ahli keluarga yang tidak dapat datang dan kawan-kawan.
Selepas itu, kami bergambar di hadapan patung kucing yang menjadi lambang dan memberi maksud tersendiri bagi bandar Kuching, Sarawak.

nak gaya lebih-lebih pon, panas yang amat, selain kesian kat zulaikha yang tengah terkulai tido.. huhu..
Lepas sesi bergambar, kami semua menghala ke ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching. Disebabkan kami bertolak dari Kuching selepas waktu pejabat, jalan menghala ke sana sangat sibuk dan kami tiba di sana lebih kurang pukul 6ptg. Sesampainya kami disitu, kami menunggu pemilik sewa kereta untuk mengambil kembali kereta sewanya. Kemudian, kami check in dan imbas bagasi. Sementara menunggu waktu untuk pelepasan, kami makan di Restoran KFC. KFC lagi..?? dah itu aje yang kami mampu, selain kadar harga yang standard, rakyat marhaen macam kami ni, situ ajela tempat paling sesuai untuk kami melepak, huhuhu.

Selepas itu, kami mula memasuki ke Pintu 6, Balai Pelepasan untuk menunggu waktu pelepasan kapal terbang kami yang akan berlepas pada pukul 8.30mlm. Sementara menunggu tu, kami terserempak dengan seorang pelakon lelaki terkenal tanah air, dan adikku mengambil peluang untuk bergambar dengannya.


jeng jeng jeng, fahrin ahmad rupanya.. hadiah sempena konvokesyen kata adik aku.. >_<

Pengalaman naik kapal terbang waktu pulang, aku rasa biasa sahaja, tiada lagi debaran. Tapi kata suamiku beliau masih merasakan debaran, huhuhu. Kemudian seperti biasa,kami diberitahu oleh Juruterbang yang kami berada pada ketinggian 28,000 kaki pada paras laut. Selesai isyarat selamat dimaklumkan, hidangan makan malam disediakan. Kalau waktu pergi, roti boom kari ayam menjadi pilihan, waktu balik pula, nasi beriani berlauk kari ayam pula disediakan atau boleh pilih nasi berlauk ikan. Sepanjang perjalanan, beberapa kali juga kapal terbang bergegar kerana terlanggar awan. Ini kerana cuaca yang tidak mengizinkan dan hujan lebat semasa kapal terbang melintasi Laut China Selatan. Semua penumpang dinasihatkan supaya duduk di tempat masing-masing dan memakai tali pinggang keselamatan. Adikku yang kebetulan ke tandas, tidak dibenarkan pulang ke tempat duduk sehingga keadaan kembali selamat. Sehingga itu, dia menunggu di kabin pramugari / pramugara.

Tepat pukul 9.15mlm, kapal terbang kami telah selamat sampai di ruang udara Sepang, namun demikian, kapal terbang kami masih belum boleh mendarat kerana hujan lebat. Lebih kurang 9.30mlm, kapal terbang mula mendarat dan kami mendarat dengan selamatnya lebih kurang pukul 10mlm.

Selepas mendarat dan keluar dari kapal terbang, kami menuju ke kaunter ketibaan di KLIA dan menunggu bagasi kami sampai. Setelah semua bagasi diambil, kami bergegas keluar untuk mencari tandas, membeli sedikit minuman dan seterusnya membayar parking kereta dan keluar dari KLIA lebih kurang pukul 11mlm.
Jumlah bayaran parking yang telah dikenakan untuk sebuah kereta ialah sebanyak RM 136 selama 65 jam.

Kami sampai di Kuala Lumpur lebih kurang pukul 12 tengah malam. Disebabkan semuanya kepenatan, kami semua terus tidur.

Walaubagaimanapun, kenangan percutian sambil adik berkonvokesyen masih segar di dalam ingatan. Cumanya, apa yang ingin aku kongsikan mengenai Kuching, Sarawak ialah, pada pendapat aku, tidak banyak tempat-tempat menarik untuk dikunjungi, dan sekiranya kita menginap lebih daripada 3 hari, pasti kebosanan. Selain itu, terdapat banyak jalan rosak dan jalan yang sedang diselenggara namun terbiar begitu sahaja tanpa pengawasan, walaupun terdapat kon-kon di sekitar tempat penyelenggaraan.

Jalanraya di Sarawak juga sangat kurang papan tanda arah. Untuk pelancong-pelancong seperti kami, pastinya papan tanda arah tersebut sangat berguna bagi kami. Disebabkan itu juga, kami kerap terlepas jalan, tersalah masuk jalan, dan yang pastinya beberapa kali berpusing-pusing di bulatan yang sama kerana terlepas pandang papan tanda yang hanya terdapat apabila sampai di simpang masuk bulatan. -_-

Jadi, itulah serba sedikit kenangan dan pengalaman percutian keluargaku ke Kuching, Sarawak selama 3 hari 2 malam disana, serta pengalaman aku dan suamiku yang pertama kali menaiki kapal terbang, huhuhu.. Pengalaman pertama kali menaiki kapal terbang bersama MAS, sangat-sangat kami ingati dan manis untuk dikenang kerana layanan yang mesra dan perkhidmatan yang baik disediakan. Jika punya rezeki lagi, insya-Allah kami akan mengulangi lagi percutian ke Kepulauan Borneo yang lain pula.