Saturday, July 21, 2012

Salam Ramadhan Al-Mubarak

Salam semua, di kesempatan ni, saya nak ucapkan selamat berpuasa kepada keluarga saya, kepada kawan-kawan saya yang mengenali secara langsung dan juga kawan-kawan yang mengenali saya secara virtual dan kepada semua umat Islam sedunia amnya.



Erti puasa dari segi syarak :

Puasa ialah bererti menahan diri daripada lapar dan dahaga serta menahan diri daripada melakukan perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa dari mula terbitnya fajar sehingga terbenamnya matahari beserta dengan niat.

Perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa :
  1. makan dan minum di siang hari dengan sengaja
  2. bersetubuh di siang hari
  3. memasukkan sesuatu ke ruang rongga terbuka (seperti mulut, hidung yang boleh memberikan kekenyangan/kepuasan)
  4. keluar darah haid dan nifas (bagi wanita)
  5. muntah dengan sengaja
Niat puasa

boleh dibaca secara harian / sebulan

Niat harian :




Ertinya : "Sahaja aku berpuasa esok hari menunaikan Fardhu Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala"

Niat sebulan :





Ertinya : "Sahaja aku berpuasa keseluruhan bulan Ramadhan kerana Allah Taala"

Doa ketika berbuka puasa :







Ertinya : "Ya Allah bagi engkau aku berpuasa dan dengan Engkau beriman aku, dengan rezeki Engkau aku berbuka dengan rahmat Engkau wahai Yang Maha Pengasih dan Penyayang"

Itu sahaja yang saya mampu kongsikan, semoga kita semua beroleh manfaat dan saya mengucapkan selamat menunaikan ibadah puasa; bersahur, berbuka dan bertarawih. Semoga ramadhan kali ini dapat kita semua manfaatkan dengan ibadah-ibadah yang boleh mempertingkatkan amalan kita, insya-Allah.

4 comments:

  1. salam ramadhan buat pn. hanie sekeluarga...

    marilah kita menghayati erti bulan ramadhan dan mengamalkannya...lebihkan amal dan sedekah di bulan ramadhan ni...

    ReplyDelete
  2. bgus perkongsian ilmu ni..boleh review semula ilmu yg ada sempena menyambut ramadhan ni..
    salam ramadhan, selamat berpuasa, selamat beribadah di bulan yang penuh keberkatan ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq jugak, agak lewat membalas dek kerana kemalasan, hehehe..

      Delete