Thursday, March 20, 2014

bercuti ke pulau langkawi...

assalam... bulan disember tahun lepas aku serta beberapa orang adik beradik serta mamaku berkesempatan ke Pulau Langkawi..

HARI PERTAMA

kami pergi ke langkawi dengan keretapi dr kl sentral ke arau..
adik aku dengan suaminya ambil gerabak
kelas pertama, manakala kami pula ambil gerabak kelas kedua

kami amik trip malam 25hb sampai pagi 26hb di arau..
dari arau amik
 teksi ke jeti kuala perlis..
dari jeti naik
 feri ke langkawi..

sampai jeti kat langkawi tu, kami pergi ke kaunter
 Tiara Holiday S/B (belakang bangunan kfc).. mula2 dah booking myvi, adik pulak amik honda city so terusla tanya staff dia
ada lagi tak honda, nak tukarlaa kereta sebab harga tak jauh beza, tapi honda city dah takde, ada
kia forte (keyless) dapat harga sama, terus tukar tak mau myvi, masatu myvi dah smpai.. so, staf tiara tu plgkan semula myvi, bawak kia forte.. terus byr duit sewa (3 hari 2 malam) dan deposit minyak rm50 (utk sebuah kereta).. mcm kami, sewa 2 buah kereta so rm100 la kena bg deposit minyak.. staf tu pesan, minyak kena pulangkan sebagaimana yang kita ambil.. so kene tgk km yg tinggal dengan minyak yang ada atau tgk takuk minyak laa.. klu lebih guna, deposit minyak akan ditolak..

bermula saat tu bermulalah episod jalan2 di langkawi..
 kami pergi stesen minyak dulu, top up minyak, kemudian makan tengahari kat gerai depan petronas di pekan kuah.. kene caj rm58 utk kiraan kali pertama (dikira secara sekaligus).. tak puas hati, kami suruh buat kiraan kedua, tapi kami minta kira satu persatu.. bila dijumlahkan dah jadi rm53 pulak.. kami semua bertujuh (dewasa) dan seorg kanak2 2thn (anakku).. 5 org minum air kosong, so rasa harganya agak mencekik darah..

lepas tu, kami check in di
 Baron Hotel Kuah (including breakfast).. takder kettle dan iron dalam bilik.. tp di koridor luar ada disediakan ironing board dengan iron, so boleh iron baju kat situ.. lepas mandi, rehat dan solat, kami keluar ke Hj Ismail Group (HIG) utk shopping coklat dan ole2.. dah alang2 ada kat Pekan Kuah, dan hotel pun tak jauh dr area tu, terus jela amik kesempatan tu.. dari hotel terus naik jambatan, ader traffic light, masuk kanan, terus jmpa langkawi saga dan HIG.. kat situ ada bank Islam, dan belakang bangunan tu pulak ada banyak jgk bank2 lain, so senang je klu rasa nak tambah duit tu.. hehe..

Malam pulak, kami makan di
 Restoran Wan Thai.. memang terbaikk.. kami dilayan dgn baik, dibawa ke meja yang mencukupi utk kami.. tak lama lepas duduk, terus dihidangkan dengan air masak kosong segelas seorang dan tambahan satu jag dengan bau dan rasa pandan.. kemudian dihidangkan dengan kacang gajus.. utk penutup pulak diihidangkan dengan tembikai.. apa yg dihidangkan ni tak termasuk dlm menu yang kami order..

menu yg kami order ikan masak sambal mangga (menu special), mula2 kami order ikan masak 3 rasa dan sambal mangga berasingan tapi staf restoran tu cdgkan menu tu, so boleh jimat dan boleh cuba rasa menunya.. kemudian, tomyam campur, sayur kailan dan beberapa tambahan menu lain yg aku dah lupa..
tapi, apa yg aku nak katakan, restoran ni terbaik.. jumlah yg kami makan tu hanya rm131 jee.. murah kan?

balik dr makan, cuci mata kat Langkawi Saga depan HIG... bukan tak nak beli lagi, cuma nak tgk apa yang ada disitu dan buat comparison harga.. lagipun, kami hanya tidur di Pekan Kuah semalaman sajer.. ada jgk beli pggn mangkuk sikit2.. hehehe..

HARI KEDUA

Pagi 27hb lepas sarapan di hotel, kami check out dan berjalan ke destinasi2 pilihan sendiri..
Destinasi yang kami pergi haritu ialah
 Makam Mahsuri, Galeria Perdana, Telaga Air Hangat..

persembahan gamelan oleh pekerja di makam mahsuri

patung kisah mahsuri

di Telaga Air Hangat
Kemudian kami bergerak ke Pantai Cenang.. Makan Tengahari di Restoran Hj Jelani (Jumlah yang kami kena RM61, bagi kami mahal utk makanan yang biasa2, ayam seketul pun RM5, semua air RM2 kecuali air kosong..)
lepas makan Check In di AB Motel (without breakfast). kat sini kami tidur 3hari 2malam
takde kettle dan iron dlm bilik, tp biliknya ada 2 katil double, boleh muat 4org satu bilik. Tp kami ambik 3 bilik dr awal lg dh booking mcmtu, nakkan privacy, for sure.. huhu..
kalau nk iron baju kene pegi kat kaunter dia, ada ruang khas disediakan utk ironing, utk air panas pulak, boleh ambil di lobi (ader dispenser).. mjur kami bawak flusk..

selepas rehat dan solat sekejap, kami keluar ke Langkawi Geopark, naik cable car (tp dengan MYKad, MyKID dapat separuh harga).. pukul 6.15ptg baru dpt naik, beli tiket 5.30ptg, so takderla lama sgt menunggu..

zulaikha dengan aku.. baru sampai di perhentian tengah

zulaikha diam jee dalam cable car.. huhu

bergambar kenangan..

balik dr cable car, singgah makan Laksa Power depan Airport tapi pantai.. suasana tu memang bestlaa cuma sesekali bising dengar kapal terbang naik, tp ok2 sajork.. apapon, memang power laksa dia, tp lg best rojak dia, kuah rojak memang power.. semua sekali kena dalam RM40++ (abang tu bg diskaun, tak kira harga air).. murah rezeki kami.. huhu.. lepas tu balik motel, jalan tepi pantai, solat dan tidur..

HARI KETIGA

28hb kami jalan-jalan dan shopping.. lepas sarapan (sarapan sendiri dlm bilik dgn roti beli di kedai2 area AB Motel).. destinasi kami ke Perdana Quay nak merasa roti & pastry The Loaf..  kemudian kami menuju ke Beras Terbakar.. beli ikan bilis, t-shirt dan tambahan ole2.. lepas tu kami ke Pantai Pasir Hitam.. Makan Tengahari kat situ, harga berpatutan..
kemudian kami ke
 Idaman Suri, ke Kompleks HIG, beli apa2 lagi yang diingini..
on the way balik ke motel, singgah dulu
 Nusantara Gamat tapi masa ni kami tak berkesempatan tgk staf dia masak gamat, so belilah produk2 gamat Nusantara tu.. dan balik ke motel.. suami aku bawak anak mandi pantai.. huhu..

zulaikha, anakku ; di sekitar perdana quay sambil menikmati roti & pastry The Loaf

Lepas maghrib, kami keluar makan di
 Restoran Hj Ramli.. sini ok masakannya, harga pun berpatutan.. tapi, ikan bakar yg dibakar, rentung luarnya, lgsg tak dilapik dengan daun pisang atau aluminum foil.. adik aku kata, tahun sebelum tu pegi tak mcmtu, mgkin pekerjanya dah bertukar dan tak mahir bakar ikan.. huhuhu.. tapi still ok disini..

lepas makan, kami parking kereta dan jalan kaki sekitar situ, pegi
 Cenang Mall.. suami aku beli wallet utk dia kat situ.. hehehe.. keluar dari situ, singgah di kedai2 cenderahati disepanjang tepi jalan, beli lg sedikit ole2.. huhu.. balik motel terus tidur..

HARI KEEMPAT

29hb hari terakhir, kami sarapan pagi di Kedai Mamak (lupa pulak nama kedai tu).. makan roti canai.. lepas tu check out (sebelum pukul 12) dan jalan2 ke Laman Padi, Taman Agro..

bergambar lagi sebelum pulang..

Kemudian kami pegi ke Dataran Helang bergambar kenangan.. Makan tengahari di gerai area situ, sedap dan harga berpatutan.. pulangkan kereta dan beli tiket feri.. dalam terminal feri tu sempat lagi shopping saat terakhir di HIG.. hehehe...

adik bongsuku berposing disitu.. huhuhu
tggu feri sampai dan naik feri.. dari jeti kuala perlis, amik teksi ke arau.. beli bungkus makanan utk makan malam dalam keretapi, sedap dan harga berpatutan (nasik kerabu, nasik lemak).. klu beli makanan dalam keretapi agak mahal, so elok tapau je dr luar.. lepas maghrib, naik keretapi ke kl sentral..

30hb, pukul 6.30pg selamat sampai di kl sentral.. amik kupon teksi dan balik ke rumah adikku..
 dr rumah adik balik rumah sndiri, kemas2, basuh baju kotor, dan rehat2..
aktiviti yg kami decide tak jadi nak buat
-island hoping (sebab mama tak larat nak berjalan sgt, lututnya sakit, nnti klu amik pakej ni, smpai kat
 pulau dayang bunting, kena mendaki, so kami kensel demi mama..)
-masuk underwater world (sebab semua dah penah merasa masuk kali pertama dan tgk di klcc)

-mangrove (agak mahal)

so, bg yg nak bercuti ke langkawi selamat bercuti ye.. ni laa sedikit sebanyak yg saya boleh kongsikan..

1. bestnyer langkawi!! hehe
    buh la gambar byk skit leh gak cuci mata..huhu

1. nanti, kene tggu upload gmbr dr camera.. hehehe..

2. Replies
    1. oh yer, sewa kereta tu rm160 kalau tak silap saya satu hari (24hours).. maaf, dah lama sgt, igt2 lupa, hehe..

3. sorry agak lambat reply.. total utk train rm98 seorang sehala utk kelas kedua.. pastu amik teksi, rm25 mcmtula sehala, tiket feri (lupa).. kos hotel masa tu rm120/night utk 3mlm, kat baron hotel tu pon sama rasanya.. btw, tq akid posner sudi singgah blog saya.. :)