Thursday, June 5, 2014

braces ~ part IV ~ pemasangan braces

assalam semua..

entry kalini bersambung dari entry braces yang sebelum-sebelum ni..

tahun 2012, bulan feb, aku dipakaikan braces oleh doktor pakar orthodontik iaitu Doktor Pretiba..
doktornya muda, soft spoken dan sangat baik..

masa hari pemasangan braces tu, aku tertanya-tanya jugak, cemana laa pakai braces ni? sakit ker tak? selesa ke tak.. macam-macamla yang bermain dalam pemikiran aku ni.. sebelum proses pemasangan braces ni dilakukan, doktor ada ambil satu acuan gigi asal aku atau kita panggil mould..


ni contoh mould, bukan mould gigi aku yer.. ngeee... :D

lepas ambik mould tu, dalam beberapa bulan, barulah doktor putuskan untuk pakaikan aku braces..
mula-mula, doktor baringkan aku atas kerusi pemeriksaan gigi tu..
kemudian, doktor gunakan satu alat untuk pastikan mulut aku sentiasa terbuka supaya memudahkan doktor untuk memasang alatan braces..




gambar ni diambil dari google, tp aku edit sket, abaikan anak panah warna merah, tapi tengok pada bulatan warna ungu tu.. mende tulaa yg doktor gunakan untuk memegang rahang kiri kanan supaya mulut sentiasa terbuka atau ternganga.. hehehe...
dah pegang tu, doktor pon mula letak button pada setiap gigi atas dan welding.. bukanlaa welding mcm welding besi yang biasa kita tengok atau orang buat tu, tapi lebih kurang mcmtulaa, doktor guna alat pemanas, dan lekatkan button tu pada gigi yang berkaitan (bahagian atas).. siap pasang button, doktor mula pasang wire, dan ikat dari hujung button ke hujung satu lagi..

ni contoh gambar button dan wire

untuk bagi lagi cantik, doktor lekatkan gelang getah atau band di sekeliling setiap button.. so takderla nampak sangat macam pakai gigi besi.. :D


warna-warna band yang boleh ditukar setiap 6 minggu, huhuhu..

ni contoh gambar braces yang siap dipasangkan sekali dengan band

tadaaa.. siap pon.. kihkihkih... rupanya, tak sakit pon.. cuma, mula-mula tu rasa tak selesa, rasa ngilu-ngilu gigi tu.. nak makan makanan keras pon susah.. tapi lama-lama, braces ni dah jadi sebahagian dari diri aku..  :lol:.. ikatan wire tu akan diketatkan atau ditukar size setiap 6 minggu sekali bersama dengan band.. tiap 6 minggu, macam-macam warna aku boleh pilih, ada sekali tu, aku sendiri pon tak tau nak pilih warna apa, lastly, doktor pasangkan selang seli pink dengan ungu.. hahaha..

selain tu, doktor jugak ada pasangkan aku power chain pada gigi yang perlu.. power chain ni dipasang untuk bagi pergerakan gigi lebih kuat atau bagi gigi yang kedudukannya tak lurus (senget) supaya berpusing ikut kedudukan yang betul.. pemasangan power chain ni ikut kes, setiap orang tak sama, dan tak semestinya perlu pasang..

ni contoh power chain dan jenis-jenis dan pemakaiannya..

tempoh pemasangan braces ni bergantung kepada kes dan tahap gigi kita macamana.. biasanya 1-2 tahun..

cuma, apa yang aku nak tekankan disini, bagi yang nak memakai braces, sila pergi berjumpa doktor pakar orthodontik, bukan doktor gigi biasa (dentist)..

aku pasang braces ni di Klinik Kesihatan Kerajaan..

Info tambahan, klinik kerajaan hanya ambil kes bayi, pelajar sekolah dan pelajar-pelajar IPTA/S sahaja.. yang sudah bekerja, walaupun kerja kerajaan, klinik kerajaan tak ambil kes.. macam aku, special case sebab ada refer dari pakar bedah mulut..

ok, setakat ni sampai disini dulu.. nantikan entry braces, cara-cara penjagaan gigi semasa pemakaian braces dari aku.. Insya-Allah akan datang, kalau sempat aku kongsikan yer.. daaa...

No comments:

Post a Comment